Mire emlékszik az iskolából?

Kérem, vegyen velem részt egy kísérletben!

A kísérlet célját csak később fedem fel, de annyit előre megígérek, hogy nagyon tanulságos lesz.

Kérem, olvassa el az alábbi kérdéseket, és próbáljon meg legjobb tudása szerint válaszolni rájuk! A kérdések a hetedik és nyolcadik osztályos tananyagból valók, és minden esetben szerepelnek a jelenleg használt tankönyvekben.

Elegendő, ha magában felel a kérdésekre. Számolja meg, hány kérdésre adott helyes választ! (A megoldások a kérdések alatt látható gombok megnyomásával válnak láthatóvá.) Arra kérem, legyen magával szigorú: csak akkor fogadja el a választ, ha valóban tudja! Nem elég, ha hallott már róla, nem elég, ha tudja, hogy van ilyen, de nem tudná közelebbről meghatározni, mi is ez. Csak akkor fogadhatja el a választ, ha úgy el tudná magyarázni, hogy valaki más, akinek a témáról nincsenek ismeretei, megértse.

Akkor kezdhetjük?

1.  Mit nevezünk egy szám normál alakjának?

2.  Miből áll a királyvíz?

3.  Mit nevezünk gördülési ellenállásnak?

4.  Mit nevezünk turzásnak?

5.  Ki írta a Csolnakon című verset?

6.  Mit jelent a szublimáció fogalma?

7.  Mi a disztichon?

8.  Mit nevezünk írásban jelöletlen teljes hasonulásnak?

9.  Mi a macchia?

10. Miben különbözik az állandó határozó a többi határozótól?

Kész van? Hányat sikerült kitalálnia?

Kérem, ne érezze rosszul magát, ha nem tudta minden kérdésre a választ! Az emberek többsége két, legfeljebb három kérdésre tud helyesen válaszolni. Ha ennél több helyes megfejtése volt (és elég szigorú volt magához), annak csak két oka lehet:

1. Az Ön gyermeke hetedikes vagy nyolcadikos, esetleg egy-két éven belül volt az, és Ön rendszeresen tanul vele.

2. Ön azon kevesek közé tartozik, akik jócskán átlagon felüli memóriával rendelkeznek, és az efféle lényegtelen dolgok is gond nélkül megragadnak benne.

9%

Pár évvel ezelőtt hallottam Vekerdy Tamás egy előadásában, hogy szakértők által végzett felmérések szerint az érettségizett felnőttek öt évvel az érettségi után a középiskolában tanultaknak csak mintegy 9 százalékára emlékeznek. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy újbóli érettségin azonnal elbuknának.

Engem megdöbbentett ez az adat, és azon kezdtem töprengeni, hogy vajon mi lehet ennek az oka.

Magolás és készségfejlesztés

Alapvetően kétféle tanulás létezik.

Az első forma az, amit általában tanulásnak szoktunk hívni. Ide nagyjából a tényinformációk megtanulása tartozik, tehát az, amikor szándékosan jegyzünk meg adatokat: évszámokat, tételeket, neveket, eseményeket, szavakat. Ezt a köznyelvben sokszor – pontatlanul – magolásnak nevezik.

A második forma a készségszintű tanulás. Erre mondja azt a köznyelv: „Olyan, mint a biciklizés. Nem lehet elfelejteni.” Ide tartoznak a beszéd, a járás, az úszás, a különféle módszerek és eljárások, melyeket gyakran használunk. Hogy az iskolában tanultak közül említsek párat, ide tartoznak a matematikai alapkészségek, az olvasás, a szövegértés, az idegen nyelvek, a fogalmazás képessége. Persze csak akkor, ha gyakorlásuk elegendő ideig történik, és az ismeretek, módszerek felidézéséhez már nem kell tudatos erőfeszítés.

Aki sokat markol…

Az iskolával – szerintem – az a gond, hogy túl sok mindent szeretne megtanítani a gyerekeknek, ezáltal kevés a lehetőség a lényeges képességek fejlesztésére, és a fontos ismeretek elmélyítésére. Azt hisszük, megtanulunk tanulni, de ez nem igaz. Megtanuljuk, hogy hogyan tudunk nagy mennyiségű információt rövid idő alatt megjegyezni, majd a számonkérés után gyorsan elfelejteni. (Ennek extrém példája a felsőoktatásban figyelhető meg: 500 oldal három nap alatt, majd egy gyors vizsga kettesre, hármasra, és egy hét múlva már semmire sem emlékszünk belőle.) De ez nem tanulás, legalábbis nem abban az értelemben, hogy használható, alkalmazható tudást ad.

…keveset fog

Az iskolának az is feladata, hogy általános műveltséget adjon. De a mai iskolarendszer ebben sem segít. Teletömi a fejünket, gyermekeink fejét felesleges információkkal, amiket az emlékezet belső szűrője egy-két éven belül kirostál. Aki pedig ebben a játékban nem elég jó, az nyugodtan érezze magát ostobának és alkalmatlannak.

Mi a fontosabb?

Az általános iskolának, de részben még a középiskolának is, nem a hamar feledésbe merülő adatok tanulását kellene segítenie, hanem olyan alapkészségek kialakítását, melyek valóban segítik a gyerekeket későbbi életükben: olvasás, számolás, logika, szövegértés, matematikai gondolkodás, számítógép-kezelés, együttműködés, társas kapcsolatok, pénzügyi ismeretek, vállalkozói gondolkodásmód, idegen nyelv, problémamegoldás, célkitűzés, célmegvalósítás, zene, művészetek, kreativitás, nyilvános beszéd.

Hogy találom meg?

Az információ egyre könnyebben hozzáférhető. Már nem feltétlenül kell könyvtárba menni, lexikonokban kutatni, szakértőket felkeresni, ha az ember egy-egy adatot ki akar deríteni. Elegendő leülni a számítógép elé, vagy kézbe venni a telefont, és az interneten ki lehet keresni, ha éppen szükséges. Sokkal fontosabb, hogy annak a módszernek legyünk birtokában, ahogy az információt megszerezhetjük. Természetesen nem lehet a tényinformációk tanítását sem száműzni az iskolából, de ennek nem szabadna öncélúnak lennie, hanem a készségfejlesztést kellene szolgálnia.

Az iskola nem játszótér!

Sajnos ez a cél nem valósítható meg a szülők, vagy akár az iskolák szintjén. Ehhez a döntéshozók gondolkodásának megváltoztatására lenne szükség. Összefogásra lenne szükség a mindenkori kormány és mindenkori ellenzéke között, hogy az oktatás ne essen a napi politikai érdekek csapdájába.

Mit tehet Ön?

Sajnos nincs mást tenni, Önnek szülőként alkalmazkodnia kell ehhez a rendszerhez, hiszen jelenleg e rendszer alkalmazásával mérik a gyerekek képességeit, értékét. Ha szeretné gyermeke jövőjét biztosítani, akkor segítenie kell őt abban, hogy megállja a helyét a jelenlegi iskolarendszerben. A felvételiken, a vizsgákon túlnyomórészt a lexikális tudást figyelik, és legfeljebb közvetve mérik a gyermeke által megszerzett képességeket.

Ki törődik gyermekével?

A képességfejlesztésben nem támaszkodhat csak az iskolára. A pedagógusok megteszik, amire lehetőségük van, de a tantervek és felvételi-követelmények kötik őket. Az iskolai olvasásfejlesztés (beleértve az írott szöveg értelmezésének képességét is) sajnos gyakorlatilag az alsó tagozatra korlátozódik, nincs idő és nincs lehetőség, hogy ezzel később is foglalkozzanak.

Szülőként az Ön feladata, hogy gondoskodjon gyermeke képességeinek fejlesztéséről!

A Varázsbetű segít!

Ebben segít Önnek a Varázsbetű Programcsalád, melynek használatával gyermeke olvasási és számolási alapkészségeit fejlesztheti, így gyermeke nagyobb eséllyel kerül majd be egy jó gimnáziumba, majd egy színvonalas képzést nyújtó egyetemre. A Varázsbetű Programcsaládot ingyenesen letöltheti és kipróbálhatja. Töltse le most!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

A 7 éves lányomnak rendeltem meg, mert a demo verzió annyira tetszett Neki, hogy szinte el kellett rángatni előle. Sőt ami az alapoknál nem nagyon ment, itt szinte elsőre megértette. A gratuláló szövegek is nagyon jók, szinte ugrál a széken, annyira tetszik Neki.

Fehérné Torday Éva, Gyöngyös

Érdekel >>>


A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél.

Nedermann Magdó, Tárnok

Érdekel >>>


Nagyon féltem ezt a programot megrendelni, de a kisfiam nagyon szereti. Érdekes, hogy úgy kell a számítógép elől felállítanom. Most lesz 7 éves, és idáig nem engedtem számítógép közelébe. De ezzel a játékkal gyorsan tanul, és ami nekem, mint szülőnek nagyon fontos, közben együtt vagyunk.

Kecskés Nikoletta, Cegléd

Érdekel >>>


Még az 1. szinten vagyunk, de a gyerek szívesen játszik vele. Sőt, még a 6 éves öccse is mindig ideül, és együtt játszanak: a nővére mondja, hová kattintson, a kicsi meg klikkel!

Szakács Mónika, Miskolc

Érdekel >>>


Nagyon jó,mert nemcsak tanul vele a gyerek, hanem játszik közben. Így nem valami idióta játékot nézeget az interneten. Szinte észre sem veszi, hogy ez egy komoly feladat, teljesen játéknak fogja fel. Hasznos!

Gyenisné Dezső Viktória, Soponya

Érdekel >>>


A gyermekeim imádják! Végre nem kell nekik mondanom, maguktól gyakorolnak! Ez remek!! Köszönjük szépen!!

Botos Péterné, Kisköre

Érdekel >>>


A program igen hasznos és jól használható a gyermekek fejlesztésére, kiválóan segíti a fejlesztő pedagógus munkáját.

TTRE DRK Általános Iskolája, Debrecen

Érdekel >>>


Változatos és nagyszerűen motiválja a gyermeket a sikeresen elvégzett feladatok után. Szinte abba sem szeretné hagyni. Örülök, hogy Önök mellett döntöttünk.

Horváthné Rózsavölgyi Andrea, Tass

Érdekel >>>


Nagyon tetszik. Főként, hogy játszva tanulhatnak, fejlődhetnek a gyerekek, és van sikerélményük is.

Somlainé Pétervári Erika, Kaposvár

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Játékötlet: Színező a szövegértésért
Mára ismét egy játékos feladatlapot készítettünk Neked, melynek segítségével gyermeked szövegértését...

Ne szaladgálj, mert kimelegszel!
Az interneten talál­koztam nemrég az alábbi „bölcsesség­gel”: Gyermekünk első évében arra...

Itt a tavaszi szünet!
Bár még mindenhol vastagon áll a hó, ma elkezdődik a tavaszi szünet. Egy rövid pihenés, és utána itt...

Három halálos bűn a gyer­mek­ne­ve­lés­ben
Nemrég egy anyuká­val beszélgettem. Kis­fia most lesz hat éves. Első gyerek. Hamar kiderült, hogy az...

Játékötlet: Kakukktojás
Egy olyan játékkal készültem ma, melyet a gyerekek nagyon szeretnek, mert megmozgatja logikájukat:...

Figyelem! Zavar!
Gyermeked figyelmetlen és szétszórt? Elfelejt dolgokat, gyakran elhagyja a holmiját? Órán nem figyel...

Miért fontos fejlesztened gyermeked olvasási képességét?
Sokat beszélünk az olvasási képesség fejlesztéséről, arról, hogy hogyan tudjuk fejleszteni...

Így lehet gyermeke okosabb
Még nem volt szerencsém eljutni Kínába vagy Japánba, csak tévében, moziban látom időnként ezeket az...

Csikorgó fogak
Ébredtél már arra, hogy furcsa zajok jönnek a gyerekszoba felől? Vetted már észre Te is, hogy...

Pokolba a fekete ponttal!
Sokszor panaszkod­nak arról a szülők, hogy korábban vidám, beszédes, érdeklődő gyermekük az iskolába...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu