Mire emlékszik az iskolából?

Kérem, vegyen velem részt egy kísérletben!

A kísérlet célját csak később fedem fel, de annyit előre megígérek, hogy nagyon tanulságos lesz.

Kérem, olvassa el az alábbi kérdéseket, és próbáljon meg legjobb tudása szerint válaszolni rájuk! A kérdések a hetedik és nyolcadik osztályos tananyagból valók, és minden esetben szerepelnek a jelenleg használt tankönyvekben.

Elegendő, ha magában felel a kérdésekre. Számolja meg, hány kérdésre adott helyes választ! (A megoldások a kérdések alatt látható gombok megnyomásával válnak láthatóvá.) Arra kérem, legyen magával szigorú: csak akkor fogadja el a választ, ha valóban tudja! Nem elég, ha hallott már róla, nem elég, ha tudja, hogy van ilyen, de nem tudná közelebbről meghatározni, mi is ez. Csak akkor fogadhatja el a választ, ha úgy el tudná magyarázni, hogy valaki más, akinek a témáról nincsenek ismeretei, megértse.

Akkor kezdhetjük?

1.  Mit nevezünk egy szám normál alakjának?

2.  Miből áll a királyvíz?

3.  Mit nevezünk gördülési ellenállásnak?

4.  Mit nevezünk turzásnak?

5.  Ki írta a Csolnakon című verset?

6.  Mit jelent a szublimáció fogalma?

7.  Mi a disztichon?

8.  Mit nevezünk írásban jelöletlen teljes hasonulásnak?

9.  Mi a macchia?

10. Miben különbözik az állandó határozó a többi határozótól?

Kész van? Hányat sikerült kitalálnia?

Kérem, ne érezze rosszul magát, ha nem tudta minden kérdésre a választ! Az emberek többsége két, legfeljebb három kérdésre tud helyesen válaszolni. Ha ennél több helyes megfejtése volt (és elég szigorú volt magához), annak csak két oka lehet:

1. Az Ön gyermeke hetedikes vagy nyolcadikos, esetleg egy-két éven belül volt az, és Ön rendszeresen tanul vele.

2. Ön azon kevesek közé tartozik, akik jócskán átlagon felüli memóriával rendelkeznek, és az efféle lényegtelen dolgok is gond nélkül megragadnak benne.

9%

Pár évvel ezelőtt hallottam Vekerdy Tamás egy előadásában, hogy szakértők által végzett felmérések szerint az érettségizett felnőttek öt évvel az érettségi után a középiskolában tanultaknak csak mintegy 9 százalékára emlékeznek. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy újbóli érettségin azonnal elbuknának.

Engem megdöbbentett ez az adat, és azon kezdtem töprengeni, hogy vajon mi lehet ennek az oka.

Magolás és készségfejlesztés

Alapvetően kétféle tanulás létezik.

Az első forma az, amit általában tanulásnak szoktunk hívni. Ide nagyjából a tényinformációk megtanulása tartozik, tehát az, amikor szándékosan jegyzünk meg adatokat: évszámokat, tételeket, neveket, eseményeket, szavakat. Ezt a köznyelvben sokszor – pontatlanul – magolásnak nevezik.

A második forma a készségszintű tanulás. Erre mondja azt a köznyelv: „Olyan, mint a biciklizés. Nem lehet elfelejteni.” Ide tartoznak a beszéd, a járás, az úszás, a különféle módszerek és eljárások, melyeket gyakran használunk. Hogy az iskolában tanultak közül említsek párat, ide tartoznak a matematikai alapkészségek, az olvasás, a szövegértés, az idegen nyelvek, a fogalmazás képessége. Persze csak akkor, ha gyakorlásuk elegendő ideig történik, és az ismeretek, módszerek felidézéséhez már nem kell tudatos erőfeszítés.

Aki sokat markol…

Az iskolával – szerintem – az a gond, hogy túl sok mindent szeretne megtanítani a gyerekeknek, ezáltal kevés a lehetőség a lényeges képességek fejlesztésére, és a fontos ismeretek elmélyítésére. Azt hisszük, megtanulunk tanulni, de ez nem igaz. Megtanuljuk, hogy hogyan tudunk nagy mennyiségű információt rövid idő alatt megjegyezni, majd a számonkérés után gyorsan elfelejteni. (Ennek extrém példája a felsőoktatásban figyelhető meg: 500 oldal három nap alatt, majd egy gyors vizsga kettesre, hármasra, és egy hét múlva már semmire sem emlékszünk belőle.) De ez nem tanulás, legalábbis nem abban az értelemben, hogy használható, alkalmazható tudást ad.

…keveset fog

Az iskolának az is feladata, hogy általános műveltséget adjon. De a mai iskolarendszer ebben sem segít. Teletömi a fejünket, gyermekeink fejét felesleges információkkal, amiket az emlékezet belső szűrője egy-két éven belül kirostál. Aki pedig ebben a játékban nem elég jó, az nyugodtan érezze magát ostobának és alkalmatlannak.

Mi a fontosabb?

Az általános iskolának, de részben még a középiskolának is, nem a hamar feledésbe merülő adatok tanulását kellene segítenie, hanem olyan alapkészségek kialakítását, melyek valóban segítik a gyerekeket későbbi életükben: olvasás, számolás, logika, szövegértés, matematikai gondolkodás, számítógép-kezelés, együttműködés, társas kapcsolatok, pénzügyi ismeretek, vállalkozói gondolkodásmód, idegen nyelv, problémamegoldás, célkitűzés, célmegvalósítás, zene, művészetek, kreativitás, nyilvános beszéd.

Hogy találom meg?

Az információ egyre könnyebben hozzáférhető. Már nem feltétlenül kell könyvtárba menni, lexikonokban kutatni, szakértőket felkeresni, ha az ember egy-egy adatot ki akar deríteni. Elegendő leülni a számítógép elé, vagy kézbe venni a telefont, és az interneten ki lehet keresni, ha éppen szükséges. Sokkal fontosabb, hogy annak a módszernek legyünk birtokában, ahogy az információt megszerezhetjük. Természetesen nem lehet a tényinformációk tanítását sem száműzni az iskolából, de ennek nem szabadna öncélúnak lennie, hanem a készségfejlesztést kellene szolgálnia.

Az iskola nem játszótér!

Sajnos ez a cél nem valósítható meg a szülők, vagy akár az iskolák szintjén. Ehhez a döntéshozók gondolkodásának megváltoztatására lenne szükség. Összefogásra lenne szükség a mindenkori kormány és mindenkori ellenzéke között, hogy az oktatás ne essen a napi politikai érdekek csapdájába.

Mit tehet Ön?

Sajnos nincs mást tenni, Önnek szülőként alkalmazkodnia kell ehhez a rendszerhez, hiszen jelenleg e rendszer alkalmazásával mérik a gyerekek képességeit, értékét. Ha szeretné gyermeke jövőjét biztosítani, akkor segítenie kell őt abban, hogy megállja a helyét a jelenlegi iskolarendszerben. A felvételiken, a vizsgákon túlnyomórészt a lexikális tudást figyelik, és legfeljebb közvetve mérik a gyermeke által megszerzett képességeket.

Ki törődik gyermekével?

A képességfejlesztésben nem támaszkodhat csak az iskolára. A pedagógusok megteszik, amire lehetőségük van, de a tantervek és felvételi-követelmények kötik őket. Az iskolai olvasásfejlesztés (beleértve az írott szöveg értelmezésének képességét is) sajnos gyakorlatilag az alsó tagozatra korlátozódik, nincs idő és nincs lehetőség, hogy ezzel később is foglalkozzanak.

Szülőként az Ön feladata, hogy gondoskodjon gyermeke képességeinek fejlesztéséről!

A Varázsbetű segít!

Ebben segít Önnek a Varázsbetű Programcsalád, melynek használatával gyermeke olvasási és számolási alapkészségeit fejlesztheti, így gyermeke nagyobb eséllyel kerül majd be egy jó gimnáziumba, majd egy színvonalas képzést nyújtó egyetemre. A Varázsbetű Programcsaládot ingyenesen letöltheti és kipróbálhatja. Töltse le most!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Legfrissebb bejegyzések

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője
A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

A lányomnak nagyon tetszik, és ez már jó pont. Bár van olyan játék, amit még nem tud használni, lévén, hogy csak pár betűt ismer, ám ez is ösztönzőleg hat rá.

Miklós Lászlóné, Várpalota

Érdekel >>>


Szereti a család minden tagja, még a nagyik is! Jó, hogy a kicsi lányom játékosan tanul és nem vacak programokkal játszik a számítógépen. Így észre sem veszi, hogy okul, és halad a maga kis útján.

Miklós Lászlóné, Várpalota

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


Nekem nagyon tetszik a programok sokfélesége,a változtatható nehézségi szintek, az egyes feladatok célratörősége,és az hogy rendkívül változatos gyakorlást tesznek lehetővé. Remek gyakorlási, fejlesztési lehetőség nemcsak diszlexiás gyermekek számára!

dr Vargáné Labancz Ildikó, Fegyvernek

Érdekel >>>


Szenzációs játék!!! Alsós tanító vagyok. Sok gyermeknek probléma a diszlexia. Na és a "nem akarok olvasni" is. Ezzel a programmal úgy olvas a gyermek, hogy észre sem veszi. Közben pedig egyre gyakorlottabban siklik szeme a betűkön.

Dvornitzky Tamáné, Tiszaföldvár

Érdekel >>>


A fejlesztőtanárok számítógépein ez az egyik állandó szoftver! Ez önmagáért beszél!

Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly Tagintézmény, Nyíregyháza

Érdekel >>>


A Varázsbetű a legjobb dolog, amit az interneten egész eddig találtam. Köszönöm szépen az ajándékot amit a csomagban küldtek, kedves meglepetés volt. És köszönöm Önöknek a sok munkát, amit a gyermekek fejlődéséért tesznek. Mindenhol ajánlani szoktam, iskolákban és óvodákban is, ahol megfordulok.

Vitos Katalin, Szolnok

Érdekel >>>


Valamennyi Varázsbetű programról írom, hogy nagyon elégedettek vagyunk! Kisfiam is, és én is örülünk, hogy rátaláltunk.

Nagy Judit, Vaszar

Érdekel >>>


Aktiváltuk a csomagot, és a gyerekek már nagy örömmel játszanak a játékokkal. Hiszem, hogy a hasznukra válik. Nagyon tetszik a gyerekeknek és nekem is!!! Már az öt éves fiam is odaült, s mivel már jó pár betűt ismer, most ő is igyekszik, s olvasgatja össze a szavakat, hogy tudjon játszani. Köszönjük még egyszer!!

Jákob Zoltánné Tünde (három gyermekes édesanya, s angol tanár), Sárbogárd

Érdekel >>>


Nagyon jó a Varázsbetű! Nemrég rendeltem, de a kislányom már magától bekapcsolja, és játszik! Köszönöm.

Ökrös Zsuzsanna, Tatabánya

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Játékötlet: Színező a szövegértésért
Mára ismét egy játékos feladatlapot készítettünk Neked, melynek segítségével gyermeked szövegértését...

Ne szaladgálj, mert kimelegszel!
Az interneten talál­koztam nemrég az alábbi „bölcsesség­gel”: Gyermekünk első évében arra...

Itt a tavaszi szünet!
Bár még mindenhol vastagon áll a hó, ma elkezdődik a tavaszi szünet. Egy rövid pihenés, és utána itt...

Három halálos bűn a gyer­mek­ne­ve­lés­ben
Nemrég egy anyuká­val beszélgettem. Kis­fia most lesz hat éves. Első gyerek. Hamar kiderült, hogy az...

Játékötlet: Kakukktojás
Egy olyan játékkal készültem ma, melyet a gyerekek nagyon szeretnek, mert megmozgatja logikájukat:...

Figyelem! Zavar!
Gyermeked figyelmetlen és szétszórt? Elfelejt dolgokat, gyakran elhagyja a holmiját? Órán nem figyel...

Miért fontos fejlesztened gyermeked olvasási képességét?
Sokat beszélünk az olvasási képesség fejlesztéséről, arról, hogy hogyan tudjuk fejleszteni...

Így lehet gyermeke okosabb
Még nem volt szerencsém eljutni Kínába vagy Japánba, csak tévében, moziban látom időnként ezeket az...

Csikorgó fogak
Ébredtél már arra, hogy furcsa zajok jönnek a gyerekszoba felől? Vetted már észre Te is, hogy...

Pokolba a fekete ponttal!
Sokszor panaszkod­nak arról a szülők, hogy korábban vidám, beszédes, érdeklődő gyermekük az iskolába...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu