|
|||||||||||||||||||||
Miért nőtt a diszlexiás gyermekek száma?
Egyre többször találkozunk ezzel a kifejezéssel: Diszlexia. Vajon mi az oka az olvasási problémák kialakulásának? Hogy veheted észre, ha gond van, és hogyan segíthetsz gyermekednek? Mi is a diszlexia?Ha nagyon általánosan fogalmaznék, akkor azt mondanám: olvasászavar. S tulajdonképpen ez a kulcs: OLVASÁS. Tehát egy óvodáskorú gyermekre egyáltalán nem mondható, hogy diszlexiás. Esetleg bizonyos képességei elmaradnak az életkorában várható eredménytől, s ezért diszlexia-veszélyeztetett. Ha ezek az elmaradások nem túl nagyok, és a terápia időben elkezdődik, akkor lehet, hogy nem is alakul ki az olvasászavar. Diszlexiásnak csak az általános iskola második osztálya végén nyilvánítanak egy gyermeket, mégpedig akkor, ha az intelligenciája átlagos vagy az átlagosnál magasabb és a helyes olvasástanítási módszer ellenére sem tudott két év alatt megtanulni olvasni. Mi lehet ennek az oka?Egyre több kutatás folyik ennek megállapítására. A modern lehetőségeknek köszönhetően már tudományosan is beigazolódott a tény, hogy az olvasászavar öröklődik. Megtalálták ugyanis a diszlexiáért felelős gént: genetikusok azt állítják, hogy a 6. kromoszóma rövidebb ágán lévő eltérés okozhatja a problémát. Ráadásul férfiágon az öröklődés magasabb arányú - azaz ha egy férfi diszlexiás, csaknem 50% az esély arra, hogy fiú gyermekének is olvasási problémái lesznek. Anyai ágon ennek a valószínűsége csak 25 %. Sérülések a szülés körülAz anyaméhen belül, születés közben, vagy a születés utáni időszakban felléphet egyfajta oxigénhiányos állapot a gyermek szervezetében. Esetleg kissúlyú, koraszülött csecsemők esetében is jelentkezhetnek ezek a problémák, amelyek minimális idegrendszeri károsodáshoz vezethetnek. Ezek olyan minimálisak, hogy szinte ki sem mutathatók, csak a fejlődés folyamán derül ki, hogy a gyermek olvasási nehézsége ezekre az okokra vezethető vissza. Szerencsére az orvostudomány napjainkban olyan fejlett, hogy ma már olyan gyermekek is teljes, boldog életet élhetnek, akik néhány évvel ezelőtt életben sem maradtak volna. Az esetleges minimális idegrendszeri eltérés pedig (amely a diszlexia oka lehet) eltörpül az öröm mellett, amit az a szülő érez, akinek 700 grammos csecsemőjét megmentették. Vidd el a szemészetre is!Előfordulhat, hogy egy gyerek nem lát vagy nem hall jól, s emiatt nehéz neki elsajátítania az olvasást. Ilyen probléma lehet a szemtengelyferdülés, vagy ha gyorsan elfárad a szeme. Ezért ha azt látod, hogy gyermeked a vártnál nehezebben boldogul az olvasással, feltétlenül kérd ki egy szemészorvos véleményét. Hallottad?Az állandóan gyulladt fül vagy a megnagyobbodott orrmandula halláscsökkenést okozhat, ezért nehézséget jelent a gyermeknek az egymáshoz nagyon hasonló hangok megkülönböztetése. Ilyenek a zöngés-zöngétlen párok: v-f, t-d, k-g, ty-gy-ny ... stb. Ezért ha azt veszed észre, hogy gyermeked főként ezeket a betűket téveszti össze, keress fel egy orr-fül-gégész szakorvost, aki szakszerű vizsgálatot tud végezni. Nem függ az anyagi helyzettőlNagyon sok kutatást végeztek arra vonatkozóan, hogy az olvasászavar összefügghet-e a szülők szociális helyzetével, iskolázottságával. Azt találták, hogy a diszlexia nem "válogat". Iskolázatlan szülők gyermeke nem lesz feltétlenül olvasászavaros, s ez fordítva is igaz - egyetemi professzorok csemetéje is küzdhet ezzel a problémával. Más kérdés, hogy a jobb anyagi körülmények között élő szülők általában többet engedhetnek meg maguknak gyermekük fejlesztése terén is, ezért az olvasási probléma itt gyorsabban kezelhető. Hibás olvasástanításNagyon sokan az olvasástanítási módszereket hibáztatják a diszlexiás gyermekek számának növekedéséért. "Régen csak egyféle könyv létezett, mindenki abból tanult olvasni - nem is volt ennyi tanulási zavaros gyermek" - hallom gyakran idősebb kollégáimtól. Valóban igazuk van. Léteznek olyan módszerek, amelyek nem előnyösek a részképesség zavaros gyermekek számára. Tehát, ha már óvodában látod, hogy gyermeked bizonyos területeken nem túl jól teljesít, feltétlenül kérd ki az intézmény logopédusának véleményét az iskolaválasztással és az olvasástanítási módszerrel kapcsolatban. Melyik a legjobb módszer?Hogy melyik a legelőnyösebb olvasástanítási program? A magyar nyelv sajátosságai miatt a hangoztató - elemző - összetevő módszer a legszerencsésebb. Ez a program megtanítja a hangokat jelölő betűket, s így olvassák össze (előtte természetesen szavakat bontottak hangokra). A másik módszer, amikor szóképeket tanítanak a gyermeknek ("ide az van írva: papa"). Szerencsére ma már elvétve alkalmazzák ezt a típusú olvasástanítást. Vannak olyan gyermekek egyébként, akinek nem jelent gondot a szóképes olvasástanítás - tehát ne ess kétségbe, ha gyermeked ezzel tanul olvasni. Azonban, ha már óvodáskorában nehézségei adódtak akár a látási, akár a hallási megkülönböztető-képességgel, akkor szerencsésebb a hangoztató-elemző-összetevő módszer (Pl. Meixner Ildikó: Játékház). SebességkorlátozásGyakran okoz az is olvasási zavart, ha egy pedagógus nem veszi figyelembe a tanulók képességeit, és túl gyorsan akar mindenkit megtanítani. Sajnos (vagy szerencsére?) nem vagyunk egyformák, a gyerekek képességei is jelentősen eltérőek. Vannak olyan diszlexiások, akik kiemelkedő intelligenciával rendelkeznek, mégis nehézséget okoz számukra az olvasás megtanulása, mert egy-egy képességterületen elmaradnak a kortársaiktól. Ha egy pedagógus nem veszi ezt figyelembe, s mindenkit egyformán kezel, akkor előfordulhat, hogy akár egy ragyogóan okos gyerek szó szerint elkallódik, ugyanis a sok tanulási kudarc egyenes következménye a magatartási probléma: agresszívvá, "nemtörődömmé" válik. Tapasztalataim szerint azonban egyre több pedagógus érdeklődik a diszlexia iránt, és segítő szándékkal fordul az ilyen gyermekek felé. Egy jó barát a "bajban" - VarázsbetűNagyon nehéz elfogadni, ha a család szeme fényéről kiderül, hogy az átlagtól gyengébben teljesít. Ennek jelei már óvodáskorban mutatkoznak. Az időben felfedezett és ellátásban részesített "nehézség" azonban iskoláskorra jelentősen csökkenthető, esetleg meg is szüntethető. Igen ám, de nagyon nehéz egy 4-5 éves gyermeket feladatlap elé "kényszeríteni". Szerencsére nem is kell, mert segít Neked a Varázsbetű Programcsalád is. Nagyon hasznos "jó barát", óvodáskortól egészen középiskolás koráig elkísérheti gyermekedet. Egy-egy részképesség fejlesztésére ugyanis több típusú játékot tartalmaz, melyek önmagukban is egyszerűsíthetők, nehezíthetők a beállításoknak köszönhetően. Így gyermeked 3 éves kortól egészen felnőtt korig tanulhat vele. Nagyszámú kép- és szóanyagának köszönhetően a Varázsbetű arról is gondoskodik, hogy ne legyen unalmas a gyakorlás, gyermeked mindig találjon kihívást. Az állandó jutalmazás, dicséret által pedig az a gyermek is sikerélményhez jut, aki az óvodában vagy az iskolában nélkülözi ezt az érzést. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||