|
|||||||||||||||||||||
Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk rá büszkék lenni, ezért szeretnénk, hogy minél minél jobb eredményeket érjen el. Szerezzen jó jegyeket olvasásból, számolásból, legyen jó fizikából, kémiából, irodalomból, énekből. A végső cél az, hogy ha lehet, legyen kitűnő, hiszen ez az iskolai sikerek csúcsa. A tanárok a kitűnő tanulót állítják mintaként a többiek elé, az ő szüleit irigyli a többi szülő. Pedig az élet nem olyan, mint az iskola. Szakemberekre van szükségA társadalom fejlődésének talán legfontosabb fordulópontja volt az, amikor az emberek elkezdtek specializálódni. Kiderült, hogy nem vagyunk egyformák, más és más érdekel minket, más és más dolgokhoz van érzékünk, tehetségünk. Voltak, akik a növények iránt érdeklődtek jobban, és ezzel foglalkoztak szívesen. Ők élelmet termeltek. Mások az edények készítésében voltak ügyesebbek, és persze voltak, akik az állatokhoz, vagy a fa megmunkálásához értettek igazán. És mivel ezzel foglalkoztak, egyre jobbá, ügyesebbé, hatékonyabbá váltak ezekben a feladatokban. Az emberek csoportja így összességében többet termelt, mintha mindenki külön-külön gondoskodott volna a szükségleteiről. A kitűnőknek nincs "szakterületük"Éppen ez a gond a kitűnő tanulókkal. Ők mindenből jók akarnak lenni, mindent jól akarnak csinálni, de ez egyszerűen nem megy. Előbb, vagy utóbb specializálódni kell. Mondd, Te kit választanál?Gondolj csak bele! Ha gyermekednek eltörik a lába, kihez mennél szívesebben? A híres, és sikeres sebészhez, aki csak a munkájának él, aki egyetemen tanít, konferenciákon ad elő, és rendszeresen jár továbbképzésekre, vagy ahhoz az orvoshoz, aki egyébként sikeres és gyakorlott hegymászó, jó festő, érdekes cikkeket ír a helyi lapba, fő szervezője a hagyományőrző eseményeknek, és mellékesen még részt vesz az önkormányzat munkájában is? A matematikus bohócHa építkezel, az alapján választod ki az ácsokat, hogy hogyan tudnak verset mondani? Ha gyermeked születésnapjára bohócot hívsz, akkor érdekel Téged, hogy ért-e az integrálszámításhoz? Nem! Ha segítségre van szükségem, akkor specialistát keresek, és nem érdekel, hogy miben jó még. Lehet, hogy a hegymászó orvos emberként szimpatikusabb és jobban tudok vele beszélgetni, de a gyermekemet szeretném annak a problémának a legjobb szakértőjére bízni. Nem értékelt ismeretekRáadásul a gyerekeknek az iskolás évek alatt egy sor olyan ismereteket, képességeket is el kell sajátítaniuk, melyek nem részei az iskolai tananyagnak: kommunikáció, kapcsolatteremtés, barátság, szerelem, célmeghatározás, tervezés, kitartás, lojalitás, hűség, becsület, kreativitás... Ezek szükségesek az élethez, sok időt igényelnek, és sok erőfeszítést, de ezt a teljesítményt nem értékelik a bizonyítványban. Aki csak arra koncentrál, hogy kitűnő legyen, annak egyszerűen nem marad ideje ezekre a képességekre. Akkor hagyjuk?Természetesen nem azt javaslom, hogy mostantól ne foglalkozz gyermekeddel, és ne törődj azzal, hogy jó tanuló legyen. De! Foglalkozz vele, segítsd, és keressetek közösen fontos, értékes és izgalmas célokat. Fontos azt is, hogy gyermekednek kialakuljon a feladattudata, megtanulja teljesíteni a kötelességeit. De ne ragaszkodj, hozzá, hogy mindig mindenből tökéletes legyen! Találd meg, ami érdekli!Ugyanakkor tedd lehetővé gyermekednek, hogy megtalálja azt, ami valóban érdekli. Engedd, hogy legyenek tárgyak, melyeket többet tanul, melyekre szívesebben készül. Ösztönözd, hogy megtalálja azt, ami igazán örömet okoz számára, amiben később ő lehet majd a legjobb. Éppen ezért talán nem tragédia, ha becsúszik egy-két hármas a gyermeked számára kevésbé fontos tárgyakból. De azt semmiképp se engedd, hogy csak "nem fontos" tantárgyak legyenek! Döntened kell!El kell döntened, hogy mi a fontosabb számodra! Az, hogy igaz legyen az a kitalált gyerek, akit elképzeltél magadnak, vagy az, hogy gyermeked boldog legyen! Félre ne érts! Nem baj, ha gyermeked kitűnő! A probléma az, ha ennek rendeltek alá mindent, ha ez határozza meg a kapcsolatotokat, ha kettőtök között nincs más téma, mint az iskola, a tanulás és a jegyek, és ha a tanulás miatt le kell mondani a játékról, a sportról, a barátokról. Görcsök nélkül?Igen, tudom, vannak gyerekek, akik szinte tanulás nélkül kitűnőek, és örülök, ha a Te gyermeked is közéjük tartozik. Én csak arra kérlek, hogy egy percre nézz magadba, és próbálj meg őszinte lenni magaddal: Gyermeked tényleg görcsök nélkül kitűnő? Nem neki kell azért fizetnie, hogy Te büszke lehess? Eltérő értékrendekAz iskolában más az értékrend, mint a világban. Az iskolán túli világban más képességekre van szükség. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolai sikereknek nem sok közük van ahhoz, hogy ki lesz az életben sikeres. Akkor miért ne hagynád, hogy gyermeked boldog legyen? Miért ne hagynád játszani, barátkozni, szórakozni? Miért ne foglalkozhatna azzal, ami valóban érdekli? És az nem jó válasz, hogy a Te szüleid is így csinálták...
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||