Még egyszer a testközépvonalról

Amint arról már írtam, a testközépvonalnak a fejlődésben játszott fontos szerepére Audrey E. McAllen legújabb kutatásai hívták fel a figyelmet. Ez a láthatatlan valami készteti arra a gyermeket, hogy első életéveiben minden mozgásában használja testének mindkét felét, így biztosítva azt, hogy mindkét testfél egyaránt fejlődjön. Így azután ezekben az életévekben a „bal keze ügyébe” eső dolgokat csak a bal kezével, a jobb kézre esőket csak a jobb kezével végzi.

Előbb segít, később már gátol

Ez a megosztottság azonban a mozgásfejlődés időszakának befejeztével már gátjává válik a továbblépésnek. Erre az időszakra a gyermek testarányai már nem”bébisek”, hanem a felnőtt testarányait mutatják, vagyis már fizikailag sincs szüksége a két oldal megosztottságára, mert könnyedén át tudja fogni mindkét oldalt éppen a tevékenység kivitelezésének célszerűsége, hatékonysága érdekében.

A test is iskolaéretté válik

6-7 éves korra a gyermeknek már ismernie és uralnia kell a saját testét. A szakemberek ezt úgy mondják, hogy hétéves kor táján válik a test is „iskolaéretté”, vagyis a gyermek elvárhatja tőle, hogy produkálja a számára azokat a képességeket, amelyekre a tanuláshoz szüksége lesz. 

Ha a test két oldala 6-7 éves kor táján még mindig inkább külön-külön dolgozik, ezen a problémán minél előbb segíteni kell.

Két kézzel írni?

Nagyon sarkítva a nehézségeket, gondolj csak bele: nem lehet például írásnál a sor közepén egyik kézből a másikba átvenni az íróeszközt. Vagy: olvasásnál végig kell olvasni az egész sort, nem lehet a sor közepén - csak azért, mert elértük a testközépvonalat - új sort kezdeni. Vagy: számolásnál, írásbeli összeadásnál könnyen elveszíthetik az egyes oszlopokból átvitt számjegyeket.

Te is tesztelheted!

Ha azt gyanítod, hogy gyermekednél ez a láthatatlan függőleges fal, a testközépvonali gátlás a szükségesnél hosszabb ideig is fennmaradt, meglétéről tájékozódhatsz a következő egyszerű vizsgálatokkal.

Nagyon fontos! Csak szóban adhatsz utasítást, kérheted a feladat végrehajtását! Semmit sem mutathatsz meg, tevékenységgel nem demonstrálhatsz, mert így a vizsgálat már nem ad objektív eredményt, értelmetlenné válik!

1. Érintsd meg!

Kérd meg gyermeked, hogy két kézzel:

- érintse meg a fejét

- érintse meg a vállait

- érintse meg a térdeit

- érintse meg a derekát

- érintse meg a könyökeit

- érintse meg a füleit

- érintse meg a homlokát

A könyökei megérintésére vonatkozó utasításnál, ha teljesen visszamaradt a függőleges testközépvonali gát, gyermeked a csuklója és az ujjai visszahajlításával próbálkozik könyökének megérintésére, mert az azonos oldali könyökét próbálja elérni. Ha részben már megkezdődött a gátlás eltűnése, a gyermek habozni fog: előbb az egyik könyökét érinti meg az ellenkező oldali kezével és utána a másikat. Ha a gátlás már teljesen felszámolódott, a gyermek egyszerre nyújtja kezeit az ellenkező oldali könyökeihez. Nem használható ez a gyakorlat, ha a gyermek korábban - pl. egy játék során - már megtanulta, hogy így nyúljon a könyökeihez!

2. Körözzünk

Kérd meg gyermeked, hogy nyújtsa ki előre egyenesen a karjait-kezeit, és írjon azokkal kis köröket a levegőben, fokozatosan egyre nagyobbá formálva azokat.

Figyeld meg, hogy a nagy körök leírásánál keresztezi-e a kezeit, vagy akár az alkarjait! A visszamaradt függőleges testközépvonali gátlású gyermek hajlamos elkerülni a keresztezést. Kicsit átkeresztezheti a kezeit néhány alkalommal, de a karjait semmiképp.

3. Rajzoljunk

Figyeld meg gyermeked, miközben például az asztalnál ülve rajzol!

Ha azt látja, hogy gyakran dől oldalra, vagy elfordítja a testét, vagy a papírlapját forgatja el, csak azért, hogy elkerülje a függőleges testközépvonal előtt - vagy annak túloldalán - végzendő munkát, az megerősítheti a visszamaradt függőleges testközépvonali gát jelenlétét. Sőt: még azt is megmutathatják, mennyire gátolja ez a sorompó a gyermeket.

A feleslegessé, sőt akadállyá vált függőleges gát feloldását segítő gyakorlatokra vonatkozóan most is azt tanácsolhatom, mint előző írásomban:

Minden olyan tevékenység - házimunkától, kézimunkázásig, tornagyakorlatoktól mozgásos játékokig, rajzolás-festéstől gyurmázáson át tapsolós, zsinór és ujj-játékokig - amely során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy át kell azt keresztezniük, segíti a testközépvonali akadály feloldását!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Tényleg diszlexiás?
Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...

Ne ítélkezz!
Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Egy jó kis beszélgetés?
Óvodás gyermeked beszédét csak Te érted meg? Évek óta logopédushoz jártok és gyermeked még most sem...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Erről szól a karácsony!
Pillanatokon belül itt a karácsony, mely örömet, varázslatot, reményt és fényt hoz a sötétségbe....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

Imádom használni, sok örömöm van benne. A gyerek is szívesen játszik vele.

Posztós Lászlóné, Fót

Érdekel >>>


Nagyon jónak és hasznosnak tartom. Vannak gondjaink Zsófi lányom olvasásával.A Varázsbetű játékait viszont szívesen használja, ezért, annak ellenére, hogy a hangos olvasást nem igazán szereti, a szövegértési feladatokat mégis jól készíti el. Ezen a tanító néni rendszeresen meglepődik.

Zsebéné Tokay Éva, Eger

Érdekel >>>


Nagyon jó, a gyermekem nagyon szerette, abszolút élvezte a játékokat, ráadásul más, mint egy sima feladatlap, és ez is segített, mert játéknak vette, nem feladatnak, közben pedig 5 évesen összeadott-kivont.

Forró Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


Szép színesek a feladatok, az azonnali visszajelzés miatt is szeretnek vele dolgozni a gyerekek. Hasznosnak, jól hasznosíthatónak tartom. Segíti a gyerekek fejlesztését, tehát a munkámat. Köszönet érte.

Dorcsinecz Jánosné, Gyula

Érdekel >>>


Nagyon tetszik. Játékos, kreatív, sokoldalú, több területet fejleszt, és hatalmas motiváló ereje van.

Szigetbecse-Makád Általános Iskola (SZMKIKIFT), Szigetbecse

Érdekel >>>


Nagyon jó program, mert a gyerek játszva tanul! Szívesebben tanulnak a mai gyerekek számítógépen, emiatt is könnyebben rávehetőek a tanulásra.

Magyar-Almási Ildikó, Nyírábrány

Érdekel >>>


Nagyon jó véleménnyel vagyok róla, úgy látom, hogy hasznos és nagyon hatásos, mert van változás és fejlődés.

Lénárt Pál, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Korrekt hozzáállásukat köszönöm. Ismerőseimnek is ajánlottam már a programokat.

Garai Mária, Budapest

Érdekel >>>


Csak köszönetet szeretnék mondani a programért, ami tegnap érkezett meg.:) A kisfiam, most kezdte a második osztályt, sajnos nem szeret olvasni, ebből kifolyólag a tanulás is mindig veszekedéssel telik. Tegnap próbáltuk ki először a Varázsbetűt. Fel sem akart kelni mellőle, reggel pedig úgy ment el az iskolába, hogy ugye anya játszunk vele délután is. Szóval nagyon köszönöm Nektek, szuper programcsalád!!! :)

Polenyik Gina, Tápiószentmárton

Érdekel >>>


Nagyon ötletes, vicces és önbizalomjavító. A kisfiamnak nagyon bevált, egyszóval szuper!

RátiAnikó, Jászladány

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Játékötletek a testközépvonal átlépéséhez
Az iskolás korban is megmaradt testközépvonali gát akadályozhatja az írás és az olvasás...

Mi az a testközépvonal?
Hallottál már a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában? Sokat segíthetsz...

Mikor írtál utoljára kézzel?
Egy előadást hallgattam a múltkor. Jegyzetelni akartam, ezért füzetet és tollat vettem elő, hogy...

Betűlabirintus
Az olvasni tanuló és olvasási problémával küzdő gyerekek legtöbbször a ‘b’, ‘d’, és ‘p’ betűket...

Összetett szavak - kártyajáték
Ingyenesen letölthető játék, mely nem csak szórakoztató, de gyermeked szókincsét, és olvasási...

Hogyan tanulunk beszélni?
A beszéd nem csak a kommunikáció, hanem a gondolkodás és a tanulás eszköze is. Ha gyermeke beszéde...

Hogyan dicsérd gyermeked?
Gyermekünk nevelése során a dicséret az egyik leghatásosabb eszköz. De vajon hogy kell jól dicsérni?...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Rész és egész - Ajándék játék
A tanulás során nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen felismerni a rész és az egész...

Hogyan lehet élvezetesebb az esti meseolvasás?
Minden gyermek szereti a meséket és szükségük is van rá. Gyermekünk odabújik hozzánk, csend van,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu