|
|||||||||||||||||||||
A kreativitás fejlesztése
Sokszor beszélünk a kreativitás fontosságáról, és arról, hogy milyen jó lenne, ha többet fejlesztenénk ezt a képességet. De mit is értünk valójában kreativitás alatt? A kreativitás nem más, mint egy olyan probléma-megoldási módszer, vagy - egy kicsit tágabban értelmezve a fogalmat - egy olyan gondolkodásmód, melynek során az előttünk álló feladatot nem rutinszerűen, korábbi ismereteinket, élményeinket felhasználva, hanem új utakat, új válaszokat keresve oldjuk meg. Egy kérdés - egy válaszAz iskolában sok feladat olyan, ahol csak egy helyes megoldás létezik: 2+2 az mindig négy, a mohácsi csata, bármit is teszek, 1526-ban zajlott, és az "Anyám tyúkja" holnap is Petőfi verse marad. Ezek a kérdések nem igényelnek kreativitást, csak egyszerű lexikális tudást. CTRL+C - CTRL+VAz iskolai feladatok egy másik része összetettebb: vannak olyan matematikafeladatok, ahol többféle logikával is el lehet jutni a helyes megoldáshoz, egy történelem esszé fogalmazásnál sem helyes az, ha egyszerűen reprodukálunk egy korábbi munkát. (Ejnye-bejnye, Ferike és Palika!) Ezeknek a feladatoknak a megoldásához szükséges a jó tárgyi tudás, de kell hozzá fantázia, ötlet és újszerű látásmód, azaz kreativitás is. TeremteniAz utóbbi időben szerencsére egyre több iskolában lehet találkozni olyan feladatokkal is, melyek nagyobb kreativitást igényelnek. A gyerekeknek például mesét kell írniuk, megtervezniük egy speciális célra kialakított, emberi erővel hajtott járművet, plakátot, tablót kell készíteniük a droghasználat megelőzésére, vagy éppen egy idegen bolygón élő lényt kell elképzelniük és leírniuk. Bár a kreativitás valóban fontos képesség, nem mindenkinek kell a munkája során kreatívnak lennie. Ha éppen építkezel, valószínűleg Te sem szeretnéd, hogy a kőműves kreatív módon rakja meg a falat, inkább használja a jól bevált módszereket. Egy buszvezetőnek sem kell kreatívnak lennie, valószínűleg nagy gondot okozna, ha minden nap más úton próbálna a végállomáshoz jutni. A gyógyszerésztől is joggal várom el, hogy ne akarjon új gyógyszereket kitalálni, és azokat rajtam próbálgatni. Ha pedig a könyvelő végzi "kreatívan" a munkáját, akkor a rendőrök fognak intézkedni. Hogyan lehet fejleszteni a kreativitást?Mivel a kreativitás nem több, mint megoldáskereső gondolkodásmód, ezért ez a képesség is fejleszthető. A kreativitás a két agyfélteke összekapcsolásával növelhető leggyorsabban. Két gyors, gyerekekkel is végezhető gyakorlat, mely segít ebben: Nézd meg az alábbi képet. Szerinted melyik irányba forog a macska? Ha erősen koncentrálsz, elérheted, hogy a forgásirány megforduljon. Ha pedig sokáig figyeled, azt is elérheted, hogy úgy lásd, mintha a cica félfordulatokat tenne. (Bevallom, ez a dolog nincs tudományosan tesztelve, viszont nagyon izgalmas! Itt találtam ezt a képet.) Fekvő nyolcasokEgy másik jól használható gyakorlat: Egy papírlapra rajzolj nagy, vízszintesen fekvő nyolcast, és lendületes, folyamatos mozdulatokkal írd át sokszor a vonalat. Folytasd ezt fél percig, majd vedd át a ceruzát a másik kezedbe, és ugyanúgy folytasd a rajzolást a vonalon, ahogy eddig tetted. Újabb fél perc után mindkét kezedbe vegyél egy-egy ceruzát, és egy lap két felén egyszerre kezdj rajzolni a két kezeddel. Az alábbi kis videón pontosan láthatod, hogyan. Vannak olyan kreativitásfejlesztő játékok, melyek szóban játszhatóak. Ezeket azért szeretem különösen, mert akár utazás közben, kocsiban vagy vonaton is játszhatók, nem szükséges hozzájuk előkészület vagy kellék. Mire jó?Találjátok ki, mire jó egy bizonyos tárgy az alapfunkcióján kívül. Például: Mire jó a gemkapocs?
És így tovább. Felváltva mondjatok megoldásokat, az nyer, aki többet tud mondani. Néhány ötlet további tárgyakra: biciklilánc, fakanál, filctoll, tégla, ceruzafaragó, kulcs, bili. RobinsonKépzeljük el, hogy egy lakatlan szigeten szenvedtünk hajótörést. Van egy feladatunk, de nincs hozzá megfelelő eszközünk. Hogyan lehet mégis megoldást találni? Például van egy doboz konzervünk, de nincs konzervnyitónk. Mit lehet tenni? Hogy lehetne kinyitni a dobozt? Bármilyen megoldás jó lehet, aminek a segítségével hozzájutunk a doboz tartalmához. Kinyithatjuk késsel, fejszével, felvághatjuk sarokcsiszolóval, tűzbe dobhatjuk, hogy a hő hatására nyíljon ki, kővel próbálkozhatunk. Ha ez túl könnyű, akkor szigoríthatjuk úgy a feltételeket, hogy a körülmények megfeleljenek valóban a lakatlan szigeten találhatóknak: nincs áram, nem használhatsz gépet, egyedül vagy, stb. Érdekes lehet kitalálni, hogyan lehet felszeletelni egy kenyeret kés nélkül, hogyan lehet tüzet gyújtani gyufa nélkül, hogyan merhetnénk tele egy hordót vízzel egy tóból edény nélkül, hogyan írhatnánk levelet papír és toll nélkül, vagy hogy hogyan készíthetnénk magunknak ruhát tű nélkül. Persze nyugodtan lehet további helyzeteket is kitalálni. Közös meseMi szívesen játszuk ezt játékot is. Valaki kitalálja egy mese első mondatát, majd a többi játékos folytatja felváltva egy-egy mondattal. Izgalmas, érdekes mese keletkezik így, soha nem lehet tudni, merre kanyarodik a történet. Rajzoljunk valamit!Készítettünk egy ingyenesen letölthető rajzos feladatlapot is. Minden lapon négy azonos ábrát látsz. Az ábrákat úgy kell nagyobb rajzokká kiegészíteni, hogy minden rajz más és más figurát, vagy eseményt ábrázoljon. A játékot innen töltheted le >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||