|
Kommunikáljunk jobban!
Hamarosan itt a hétvége, amikor talán Neked is kicsit több "szabad felhasználású" időd lesz. Több idő jut a beszélgetésre, ez pedig remek alkalom gyermeked kommunikációs képességének megfigyelésére.
Nagy a tét!
Ugye Te is tudod, milyen fontos már gyermeked számára is, hogy fejlett, erős kommunikációs képessége legyen?!
Például a Te gyermeked esetében ezen múlik, hogy
- hogyan tud beilleszkedni az iskolai közösségbe,
- milyen lesz a kapcsolata tanítóival, tanáraival,
- meg tudja-e magát értetni,
- ő maga meg tudja-e érteni a feladatokat,
- lesznek-e problémái az írás-olvasás elsajátításával.
- könnyen vagy nehezen tanul-e,
és még mennyi mindent sorolhatnék!
Beszélni, beszélgetni, beszéltetni, meghallgatni
A beiskolázás előtt álló gyerekek beszédét - elsősorban annak formai jellemzői - sok szakember vizsgálta, vizsgálja. De nem kell a szakemberekre várnod, kis odafigyeléssel Te is észreveheted az esetleges problémákat! Sajnos rengeteg olyan példa van, hogy a szülő éberségének volt köszönhető a beszédzavarok vagy a tanulási problémák felismerése, és így a fejlesztés megkezdése is.
Ha időben észreveszed a tüneteket, és felfigyelsz az esetleges hibákra, akkor jóval előbb megkezdhető azok javítása, és ezzel számos kudarc megelőzhető, elkerülhető.
Mire figyelj?
Figyeld meg, hogy gyermeked tisztán artikulál-e, azaz hibátlanul ejti-e a hangokat. Ne csak arra figyelj, hogy önállóan, vagy szavak elején tisztán tudja-e kiejteni, hanem arra is, hogy a szó közepén és végén milyen a hang! Például, ha gyermeked azt mondja: "repül a gerle madár", előfordulhat, hogy a szó elején levő "r" hang tökéletes, a szó közbeni teljesen hibás, a szóvégi pedig renyhe, bizonytalan. Ebben az esetben is fejlesztésre van szükség!
Elveszett hangok
Fontos megfigyelni, hogy gyermeked kihagy-e beszédhangokat (pl.: "kérek" helyett azt mondja "kéek"), előfordul-e, hogy felcseréli azokat (pl.: "terelőkutya" helyett "telerőkutya ), vagy hogy "elnyeli-e” a szóvégeket.
Jelentéktelennek tűnő hibák is komoly gondokat okozhatnak az írásban-olvasásban, amikor hosszabb, bonyolultabb szövegben is pontosan meg kell tudni találni az egyes hangoknak megfelelő betűket. Ha ilyen, az előzőekben leírt hibát észlelsz, ha gyermeked több hangot is hibásan ejt - raccsol, pösze - kérd logopédus segítségét!
Fontos: semmiképpen ne hozd ezek miatt kellemetlen, megalázó helyzetbe a gyereket, ne szólj rá, és ne büntesd, hiszen nem szándékosan csinálja!
Dadog? Hadar?
Rendszeresen előfordul, hogy gyermeked izgatottságában dadog? Vagy talán túl gyorsan beszél, hadar, és emiatt nem mindig lehet követni, hogy mit mond? Vagy éppen ellenkezőleg: lassan, lustán, pontatlan hangképzéssel beszél? Olyan a hangja, mintha állandóan náthás lenne? Folyton rekedt, olyan mintha erőltetnie kellene a hangképzést? Ezekben az esetekben is kérje logopédus véleményét, tanácsát!
Ne kiabálj!
Rohanó, zajos világunk velejárója, hogy a gyerekek többsége folyton túl hangosan, indokolatlanul nagy hangerővel beszél. Jellemző ez a Te gyermekedre is? Okosan, tapintatosan tanítsd meg a "normál hangra", hiszen a folytonos kiabálást nemcsak hallgatni kellemetlen egy idő után, de a hangképző szervek túlterheléséhez, megerőltetéséhez is vezethet.
Levegőt!
Figyelj arra is, hogy gyermeked beszéd közben hogyan gazdálkodik a levegővel! Előfordul, hogy mondatok, sőt szavak közepén "fogy ki belőle a szusz", hangosan, kapkodva vesz levegőt? Nem tűnik nagy hibának, pedig bizony rontja a beszéd érthetőségét. Sőt, sokszor a levegővétel miatt rossz helyen tartott szünet a mondandó értelmét is teljesen megváltoztathatja. Ahhoz, hogy az iskolában - vagy később bármilyen más helyzetben - érthetően el tudjunk mondani egy hosszabb, összefüggő szöveget, mindenképpen meg kell tanulnunk a helyes beszédlégzés technikáját, tudnunk kell gazdálkodni a belélegzett levegőmennyiséggel.
Ennek elsajátítása is annál sikeresebb, minél korábban elkezdjük.
Mindjárt elalszom...
Hiba, mert unalmassá teszi a beszédünket - és így bennünket is - az egyhangúság, a motyogás, a "minden mondata egyforma" monotonitása, amikor azt sem lehet tudni, hogy gyermekünk most éppen kijelent vagy kérdez. A motyogás oka sok esetben az, hogy a gyermek "zárt szájállással" beszél, vagyis a nyitottabb ejtést kívánó hangoknál (például ’á’,’a ’ ) sem nyitja nagyobbra a száját, mint a zártabbaknál ( ’o’,’u’ ). Érdemes felfigyelni a modoros, rossz divatot követő, nem a magyar nyelv szabályainak megfelelő hangsúlyozásra is.
Nem könnyű!
Tudom, nem könnyű az a feladat, amelyet az előzőekben adtam. Nem könnyű, mert - gondolj csak bele: gyermeked Tőled tanult meg beszélni, és mint minden kisgyerek, elsősorban Titeket, a szüleit utánoz. Előfordulhat tehát, hogy olyan hibát kell észrevenned, amely a Te beszédeden is hiba - például a hadarás, a kapkodó légzés vagy a folytonos nagy hangerő, ami bizony számos felnőtt beszédét is rontja - és gyermeked éppen Tőled "vette át". Lehet, hogy a nyári beszélgetéseitek után Te is szebben fogsz megszólalni?
Kellemes, jóízű beszélgetéseket kívánok!
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
| Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
| Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
| Bújócsázó állatok – Ajándék játék A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...
| Hogyan lesz a tűzből víz? A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Nagyon szívesen játszik vele a 7 éves gyermekem. Értelemszerűen még nem tudjuk mindegyik alprogramot használni, de szívesen ül le mellé. Én pedig azt szeretem, hogy nem kell mellette ülnöm, hogy elolvassam a feladatot. Horváthné Csolák Erika, Mályi Érdekel >>>
Különösen a program egyszerű kezelhetősége ragadta meg figyelmemet. A gyerekek is könnyen eligazodhatnak benne. Kovácsné Pásztor Gabriella, Miskolc Érdekel >>>
6 éves autista diagnózisú kisfiamnak vásároltam meg a Varázsbetű Programcsaládot. Egy ugyancsak autista kisfiú édesanyja ajánlotta és nekik nagyon hatékony volt a tanulásban. Lőrincz Zsoltné, Gyügye Érdekel >>>
A programot rendkívül hasznosnak találom. Kislányom játszva, könnyedén jut szintről-szintre, észre sem veszi a feladatok nehézségét. Pikó Andrea, Debrecen Érdekel >>>
Nagyon sokszínűvé, és a gyerekek számára is élvezetessé teszi nemcsak a fejlesztő, hanem a tanítási órákat is. Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Törökszentmiklós Érdekel >>>
Nagyon tetszik nekem is és a kislányomnak is a Varázsbetű. Élvezi, hogy 'játszhat' a számítógépen. Egyszóval nagyszerűnek tartom! Könnyen kezelhető, és külön tetszik, hogy lehet nehézségi fokozatokat állítani. Minden elismerésem az Önöké! Magyarits Szilárdné, Kistelek Érdekel >>>
Meg vagyok elégedve, a gyerekek nagyon szeretnek játszani a Varázsbetűvel. Kellemes időtöltés és ráadásul játékosan tanulnak is. Marosné Kirschner Edina, Rozsály Érdekel >>>
Gratulálok! Gyermekeim nagyon szeretik a Varázsbetűt. Nagyobbik fiamnak (9 éves) sokat segít, kisebbik fiam (6 éves) pedig a programok segítségével lassan már folyamatosan megtanult olvasni. Köszönjük!!
Tünde (tanító, angol tanár, 3 gyermekes édesanya) Jákob Zoltánné, Sárbogárd Érdekel >>>
Az integráltan oktatott, nevelt, tanulási zavarral küzdő SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudom használni a Varázsbetű Programcsaládot. Dr Molnár István EGYMI, Hajdúböszörmény Érdekel >>>
A kislányomat nagyon lekötötte a program. Érdekesek a feladatok, ugyanazokat a szavakat többféle feladaton keresztül, játszva gyakoroltatja, tanultatja a program. Kocsi Dalma, Ricse Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Mit készítsünk húsvétra? A pompon állatkák könnyen, gyorsan elkészíthető húsvéti ajándékok, melyeket gyerekeknek,...
Figyusz! Figyelemfejlesztő játékötletek otthonra A figyelem nemcsak a tanulási képességek szempontjából fontos, hanem az emberi kapcsolatokban is...
Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
A teljesítménykényszer rabságában A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...
Mondunk még esti mesét? Gyorskérdés: Hányan mondanak még esti mesét?...
Testi fenyítés az iskolában - Eredmények Hol van már az az idő, amikor a gyerekek hátrakötött kézzel ültek az iskolapadban? Hová tűntek a...
Adj Isten egészségére! - Hangos mese Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...
Pótold a hiányzó részeket! Az olvasási képesség kialakításához nagyon fontos a rész-egész viszony és az összefüggések...
Imádom az iskolát! Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...
A tehetség az örömből fakad Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...
|
|