Kommunikáljunk jobban!

Hamarosan itt a hétvége, amikor talán Neked is kicsit több "szabad felhasználású" időd lesz. Több idő jut a beszélgetésre, ez pedig remek alkalom gyermeked kommunikációs képességének megfigyelésére.

Nagy a tét!

Ugye Te is tudod, milyen fontos már gyermeked számára is, hogy fejlett, erős kommunikációs képessége legyen?!

Például a Te gyermeked esetében ezen múlik, hogy

  • hogyan tud beilleszkedni az iskolai közösségbe,
  • milyen lesz a kapcsolata tanítóival, tanáraival,
  • meg tudja-e magát értetni,
  • ő maga meg tudja-e érteni a feladatokat,
  • lesznek-e problémái az írás-olvasás elsajátításával.
  • könnyen vagy nehezen tanul-e,

és még mennyi mindent sorolhatnék!

Beszélni, beszélgetni, beszéltetni, meghallgatni

A beiskolázás előtt álló gyerekek beszédét - elsősorban annak formai jellemzői - sok szakember vizsgálta, vizsgálja. De nem kell a szakemberekre várnod, kis odafigyeléssel Te is észreveheted az esetleges problémákat! Sajnos rengeteg olyan példa van, hogy a szülő éberségének volt köszönhető a beszédzavarok vagy a tanulási problémák felismerése, és így a fejlesztés megkezdése is.

Ha időben észreveszed a tüneteket, és felfigyelsz az esetleges hibákra, akkor jóval előbb megkezdhető azok javítása, és ezzel számos kudarc megelőzhető, elkerülhető.

Mire figyelj?

Figyeld meg, hogy gyermeked tisztán artikulál-e, azaz hibátlanul ejti-e a hangokat. Ne csak arra figyelj, hogy önállóan, vagy szavak elején tisztán tudja-e kiejteni, hanem arra is, hogy a szó közepén és végén milyen a hang! Például, ha gyermeked azt mondja: "repül a gerle madár", előfordulhat, hogy a szó elején levő "r" hang tökéletes, a szó közbeni teljesen hibás, a szóvégi pedig renyhe, bizonytalan. Ebben az esetben is fejlesztésre van szükség!

Elveszett hangok

Fontos megfigyelni, hogy gyermeked kihagy-e beszédhangokat (pl.: "kérek" helyett azt mondja "kéek"), előfordul-e, hogy felcseréli azokat (pl.: "terelőkutya" helyett "telerőkutya ), vagy hogy "elnyeli-e” a szóvégeket.

Jelentéktelennek tűnő hibák is komoly gondokat okozhatnak az írásban-olvasásban, amikor hosszabb, bonyolultabb szövegben is pontosan meg kell tudni találni az egyes hangoknak megfelelő betűket. Ha ilyen, az előzőekben leírt hibát észlelsz, ha gyermeked több hangot is hibásan ejt - raccsol, pösze - kérd logopédus segítségét!

Fontos: semmiképpen ne hozd ezek miatt kellemetlen, megalázó helyzetbe a gyereket, ne szólj rá, és ne büntesd, hiszen nem szándékosan csinálja!

Dadog? Hadar?

Rendszeresen előfordul, hogy gyermeked izgatottságában dadog? Vagy talán túl gyorsan beszél, hadar, és emiatt nem mindig lehet követni, hogy mit mond? Vagy éppen ellenkezőleg: lassan, lustán, pontatlan hangképzéssel beszél? Olyan a hangja, mintha állandóan náthás lenne? Folyton rekedt, olyan mintha erőltetnie kellene a hangképzést? Ezekben az esetekben is kérje logopédus véleményét, tanácsát!

Ne kiabálj!

Rohanó, zajos világunk velejárója, hogy a gyerekek többsége folyton túl hangosan, indokolatlanul nagy hangerővel beszél. Jellemző ez a Te gyermekedre is? Okosan, tapintatosan tanítsd meg a "normál hangra", hiszen a folytonos kiabálást nemcsak hallgatni kellemetlen egy idő után, de a hangképző szervek túlterheléséhez, megerőltetéséhez is vezethet.

Levegőt!

Figyelj arra is, hogy gyermeked beszéd közben hogyan gazdálkodik a levegővel! Előfordul, hogy mondatok, sőt szavak közepén "fogy ki belőle a szusz", hangosan, kapkodva vesz levegőt? Nem tűnik nagy hibának, pedig bizony rontja a beszéd érthetőségét. Sőt, sokszor a levegővétel miatt rossz helyen tartott szünet a mondandó értelmét is teljesen megváltoztathatja. Ahhoz, hogy az iskolában - vagy később bármilyen más helyzetben - érthetően el tudjunk mondani egy hosszabb, összefüggő szöveget, mindenképpen meg kell tanulnunk a helyes beszédlégzés technikáját, tudnunk kell gazdálkodni a belélegzett levegőmennyiséggel.

Ennek elsajátítása is annál sikeresebb, minél korábban elkezdjük.

Mindjárt elalszom...

Hiba, mert unalmassá teszi a beszédünket - és így bennünket is - az egyhangúság, a motyogás, a "minden mondata egyforma" monotonitása, amikor azt sem lehet tudni, hogy gyermekünk most éppen kijelent vagy kérdez. A motyogás oka sok esetben az, hogy a gyermek "zárt szájállással" beszél, vagyis a nyitottabb ejtést kívánó hangoknál (például ’á’,’a ’ ) sem nyitja nagyobbra a száját, mint a zártabbaknál ( ’o’,’u’ ). Érdemes felfigyelni a modoros, rossz divatot követő, nem a magyar nyelv szabályainak megfelelő hangsúlyozásra is.

Nem könnyű!

Tudom, nem könnyű az a feladat, amelyet az előzőekben adtam. Nem könnyű, mert - gondolj csak bele: gyermeked Tőled tanult meg beszélni, és mint minden kisgyerek, elsősorban Titeket, a szüleit utánoz. Előfordulhat tehát, hogy olyan hibát kell észrevenned, amely a Te beszédeden is hiba - például a hadarás, a kapkodó légzés vagy a folytonos nagy hangerő, ami bizony számos felnőtt beszédét is rontja - és gyermeked éppen Tőled "vette át". Lehet, hogy a nyári beszélgetéseitek után Te is szebben fogsz megszólalni?

Kellemes, jóízű beszélgetéseket kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nagyon szívesen játszik vele a 7 éves gyermekem. Értelemszerűen még nem tudjuk mindegyik alprogramot használni, de szívesen ül le mellé. Én pedig azt szeretem, hogy nem kell mellette ülnöm, hogy elolvassam a feladatot.

Horváthné Csolák Erika, Mályi

Érdekel >>>


Különösen a program egyszerű kezelhetősége ragadta meg figyelmemet. A gyerekek is könnyen eligazodhatnak benne.

Kovácsné Pásztor Gabriella, Miskolc

Érdekel >>>


6 éves autista diagnózisú kisfiamnak vásároltam meg a Varázsbetű Programcsaládot. Egy ugyancsak autista kisfiú édesanyja ajánlotta és nekik nagyon hatékony volt a tanulásban.

Lőrincz Zsoltné, Gyügye

Érdekel >>>


A programot rendkívül hasznosnak találom. Kislányom játszva, könnyedén jut szintről-szintre, észre sem veszi a feladatok nehézségét.

Pikó Andrea, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyon sokszínűvé, és a gyerekek számára is élvezetessé teszi nemcsak a fejlesztő, hanem a tanítási órákat is.

Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Törökszentmiklós

Érdekel >>>


Nagyon tetszik nekem is és a kislányomnak is a Varázsbetű. Élvezi, hogy 'játszhat' a számítógépen. Egyszóval nagyszerűnek tartom! Könnyen kezelhető, és külön tetszik, hogy lehet nehézségi fokozatokat állítani. Minden elismerésem az Önöké!

Magyarits Szilárdné, Kistelek

Érdekel >>>


Meg vagyok elégedve, a gyerekek nagyon szeretnek játszani a Varázsbetűvel. Kellemes időtöltés és ráadásul játékosan tanulnak is.

Marosné Kirschner Edina, Rozsály

Érdekel >>>


Gratulálok! Gyermekeim nagyon szeretik a Varázsbetűt. Nagyobbik fiamnak (9 éves) sokat segít, kisebbik fiam (6 éves) pedig a programok segítségével lassan már folyamatosan megtanult olvasni. Köszönjük!! Tünde (tanító, angol tanár, 3 gyermekes édesanya)

Jákob Zoltánné, Sárbogárd

Érdekel >>>


Az integráltan oktatott, nevelt, tanulási zavarral küzdő SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudom használni a Varázsbetű Programcsaládot.

Dr Molnár István EGYMI, Hajdúböszörmény

Érdekel >>>


A kislányomat nagyon lekötötte a program. Érdekesek a feladatok, ugyanazokat a szavakat többféle feladaton keresztül, játszva gyakoroltatja, tanultatja a program.

Kocsi Dalma, Ricse

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mit készítsünk húsvétra?
A pompon állatkák könnyen, gyorsan elkészíthető húsvéti ajándékok, melyeket gyerekeknek,...

Figyusz! Figyelemfejlesztő játékötletek otthonra
A figyelem nemcsak a tanulási képességek szempontjából fontos, hanem az emberi kapcsolatokban is...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Mondunk még esti mesét?
Gyorskérdés: Hányan mondanak még esti mesét?...

Testi fenyítés az iskolában - Eredmények
Hol van már az az idő, amikor a gyerekek hátrakötött kézzel ültek az iskolapadban? Hová tűntek a...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...

Pótold a hiányzó részeket!
Az olvasási képesség kialakításához nagyon fontos a rész-egész viszony és az összefüggések...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb