Játékötletek vakációra

Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány játékötlet, melyeket elővehetünk, ha nem akarjuk, hogy gyerekeink egész nap a tévé vagy az internet előtt üljenek.

Mára néhány ilyen ötletet gyűjtöttem Önnek össze, melyek mellékesen gyermeke képességeit is fejlesztik.

Írjunk együtt egy mesét!

Biztosan Ön is ismeri azt a játékot, amikor az egyik fél (például a szülő) elkezd egy történetet, aztán a másik folytatja egy újabb mondattal. A következő játékos pedig megint a saját szája íze szerint folytatja a történetet, és így tovább. A játék addig folytatható, amíg a történet kerek lesz. Nagyon szórakoztató és mulatságos játék.

Irányíthatjuk is a történetet úgy, hogy minden új mondathoz megadunk egy kulcsszót, aminek a mondatban majd szerepelnie kell. Így a történetet bizonyos keretek közé szorítjuk. Lehet ez egy megtörtént eset, vagy egy már megírt, de a gyermek számára ismeretlen mese, amit a kulcsszavak segítségével terelgetünk. A végén pedig összehasonlíthatjuk a mi történetünket az eredetivel.

Szabadon is engedhetjük a fantáziánkat, sőt meg is dolgoztathatjuk úgy, hogy cetlikre felírunk egymáshoz nem kapcsolódó szavakat (pl.: malom, vihar, varázskönyv, csónak, telefon, szendvics, stb.). Ezeket a papírokat középre tesszük, és amikor rákerül a sor, a játékosnak az ezek közül húzott szót kell beleépítenie a mondatba, hogy értelmes legyen a történet folytatása. Egy listát én is készítettem Önnek, ezt innen töltheti le >>>

Készítettünk egy egyszerű oldalt is, ahol a fenti listában található szavak egyike jelenik meg véletlenszerűen. Ezt az oldalt akár okostelefonnal is használhatja. Az oldal eléréséhez kattintson ide >>>

Te kezded, én folytatom!

Ez is mókás játék, de a gyerekeknek már tudniuk kell írni, olvasni.

Fogjunk egy írólapot, és írjuk fel rá egymás alá a következő kérdéseket:

 

Mikor?

Ki?

Kivel?

Hol?

Mit csinált?

Miért?

 

A feladat így szól:

Válaszolj egy szóval a feltett kérdésre, majd hajtsd le hátrafelé, amit írtál, hogy az utánad következő ne lássa, és add tovább a lapot.

Egy példa:

 

Mikor? tegnap
Ki? Panni
Kivel? édesanyjával
Hol? a konyhában
Mit csinált? tortát sütött
Miért? mert ma lesz édesapa születésnapja

 

Tehát a mondat összeolvasva így hangzik:

Tegnap Panni édesanyjával a konyhában tortát sütött, mert ma lesz édesapa születésnapja.

Ez persze egy gondosan megszerkesztett mondat, ilyen valószínűleg nem fog születni, ellenben lesz egy csomó vicces, sokszor értelmetlen mondat, logikátlan magyarázattal. A gyerekek ezen nagyon jól szórakoznak.

Ha 4-5 gyerek játszik, akkor egyszerre több lapot is szétoszthatunk és elindíthatunk, így mindig mindenki más kérdést kap. De ketten is játszhatjuk gyermekünkkel.

Kisebb gyereknél először magyarázzuk el, hogy melyik kérdésre milyen szavak adhatók válasznak, aztán engedjék szabadon fantáziájukat. Fontos, hogy bár a mondat többnyire értelmileg kusza , nyelvtanilag mindig helyes lesz (esetleg abban érdemes megállapodni, hogy például minden múlt időben történik). Természetesen a kérdőszavakat kedvére változtathatja, de célszerű egy létező értelmes mondat alapján feltenni a kérdéseket.

Leírom az egyik legjobban sikerült mondatot, amit gyerekeim alkottak meg ily módon:

Az őskorban Pókember a buszsofőrrel porszívót árult, mert megbetegedett a macskája.

 

Rajzold le, amit hallasz!

Ez is nagyon jó játék, ráadásul hatékonyan fejleszti a kifejezőkészséget, a megfigyelőképességet és persze a rajzkészséget.

Adjunk gyermekünk kezébe egy képet, és kérjük meg, hogy minél részletesebben írja le nekünk, mi található a képen. Lehetőleg ne nézzük meg előre a képet, hogy egyenlő esélyekkel induljunk. Úgy üljünk, hogy ő se lássa a mi készülő rajzunkat, csak a végeredményt.

Miközben gyermekünk elmondja, hogy mit lát a képen, mi próbáljuk lerajzolni elmondása alapján. Célszerű puha ceruzával és radírral felkészülni, hiszen eleinte sokszor lesz szükség javításra, változtatásra. Fontos, hogy csak az alapján rajzoljunk, amit gyermekünk elmond, ne egészítsük ki ésszerűen fantáziánkkal, ötleteinkkel. Figyeljük meg, hogy a ő mit tart fontosnak elmondani a képről, minden részletre odafigyel-e, beszél-e a színekről, méretarányokról, minden résztvevőről, vagy csak a kép főszereplőiről. Pontosan leírja-e az egyes tárgyak, személyek helyzetét, pozícióját, ad-e pontos leírást a személyekről vagy csak általánosságban szól a dolgokról, például annyit mond egy szereplőről, hogy egy lány?

Amikor úgy érzi, hogy mindent elmondott a képről, akkor mutassuk meg neki rajzunkat, és hasonlítsuk össze együtt a hiányosságokat, másságokat. Hagyjuk, hogy gyermekünk tegyen megállapításokat. Semmiképpen se váljon rajzórává, vagy nyelvórává, mert akkor az egész elveszíti a varázsát. Engedjük, hogy gyermekünk élvezze a játékot, semmiképpen se mondjunk ilyeneket: ezt így kellett volna mondanod, azt nem vetted észre, arra nem figyeltél, pontosabban kellett volna kifejezned magad stb. Ne felejtsük el, ez játék! Tapasztalatainkat, észrevételeinket tartsuk meg magunknak, ne „dörgöljük” gyermekünk orra alá.

Ezután cseréljünk szerepet, és most mi húzzunk magunknak egy képet. Gyermekünk próbálja meg lerajzolni, amit mi mondunk. Adjunk minél részletesebb leírást a képről, most már tapasztalva azt, hogy milyen információkra lett volna szükségünk ahhoz, hogy pontosabb rajzot készíthessünk.

Most arra figyeljünk, hogy mennyire érti meg gyermekünk azt, amit elmondunk, megjegyzi az információkat, vagy csak részinformációkat használ fel. A sorrendet tartsuk be (először mi rajzoljunk, és utána a gyermek), hiszen nem az a cél, hogy gyermekünk ellesse tőlünk a leírás szempontjait, hanem, hogy önállóan találja ki, mi fontos a képen, és azt minél pontosabban leírja.

Nagyobb gyerekekkel korlátozhatjuk a kép leírásának idejét egy percre. Ilyenkor arra érdemes odafigyelni, hogy átfogóan írja-e le a képet, kiszűrve a fő momentumokat, vagy részletekbe bocsátkozik, és elvész a lényeg.

Ha ez túl nehéz, könnyíthetünk a feladaton úgy, hogy a rajzolónak lehetősége van feltenni három kérdést.

Itt letölthet néhány képet ötletként: Képgyűjtemény A képgyűjtemény tömörített zip formátumban tölthető le.

Soha ne felejtse, a játék lényege a játék! A tanulás csak „mellékhatás”!


Emlékeztető:

Még lehet jelentkezni a pótvizsgára felkészítő Bukfenc táborba.

További információk a táborról itt >>>



Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Legfrissebb bejegyzések

Depressziós-e diszlexiás gyermeked?
A diszlexiás gyerekek gyakran érzik magukat kirekesztettnek, megalázottnak,sokszor rosszkedvűek és...

Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában
Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője
A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

A fejlesztőpedagógia munkámban nagyon jól tudom használni. Örülök, hogy készült ilyen program, mely megkönnyíti és lerövidíti a felkészülésem a foglalkozásokra.

Szanitter Aranka, Debrecen

Érdekel >>>


A játékok és fejlesztő ötletek egyszerűek és zseniálisak. Unalmas óráinkban előszeretettel használgatjuk őket. Pedagógusként az iskolában is hasznát veszem majd.

Kovácsné Harangi Szilvia, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyon jó és hasznos, egyszerű és érthető! A gyermekem már első alkalommal sikerélményben részesült, ami nagyon fontos a tovább fejlődésében! Köszönjük!

Asztalos Zsófia, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Első látásra azt gondoltam, hogy ez a program nem jó, mert van, ahol nem értelmes szavakat kell a gyereknek megtalálni, és elolvasni De amikor láttam, hogy ezeknek a betűknek az összeolvasása gondot okoz neki, akkor rájöttem, hogy nagy szükségünk van erre a gyakorlásra. Rákényszeríti a gyereket, hogy odafigyeljen, és koncentráljon.

Kecskés Zoltán, Szeremle

Érdekel >>>


A szeretetteljes odafigyelés és a "Varázsbetű" nagy segítséget nyújthatnak a neveléshez a családban a szülőknek, és az oktatási intézményekben dolgozóknak is, de nyertese főként a szemünk fénye, gyermekünk lehet, legyen!

Kovács Gabi, Győr

Érdekel >>>


A kisfiam szivesen betűzget a Varázsbetűvel. Így legalább le tudom ültetni gyakorolgatni. Olyan kudarcai vannak az olvasókönyvvel, hogy már fizikai tüneteket produkál, csak ne kelljen olvasni. Imádja a számítógépet, és ez még jobban segíti, hogy rávegyük a gyakorolgatásra. Amióta a Varázsbetű megvan, mindennap tudunk olvasni, betűzgetni, kirakózni. Nem tudom elégszer megköszönni!!!

Nagy Anita, Balatonederics

Érdekel >>>


A program tetszik, a fiam nagy örömmel, és érdeklődéssel használja. Jónak tartom, segíti az olvasás és a szókincs fejlesztést is, és gondolkozásra serkenti a gyereket. Tetszik az is, hogy a feladatok közé játékot is csempésztek "jutalmul". Köszönjük szépen!

Márkus Katalin, Marcelháza, Szlovákia

Érdekel >>>


Eddigi tapasztalataink nagyon jók, a 7 és az 5 éves lányaim örülnek, hogy együtt is tudnak játszani a programmal. Mióta megvásároltam a programot, ez a kedvenc játékuk. Én pedig örülök, hogy móka közben fejlesztés is történik.

Szijártó-Király Gyöngyi, Kisbajcs

Érdekel >>>


Nagyon jó a program. Érdekes, játékos, sokszínű. Harmadik osztályos gyermekünknek is tetszik.

Kenderákné Éva, Nyíregyháza

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Ha bukik a gyerek...
Itt a bizonyítványosztás ideje. Sok szülő számára most válik biztossá, véglegessé az, amit már eddig...

Mindent a gyerekekért
Amikor az állandó időhiánnyal küzdő szülő szembesül azzal, hogy gyermeke sokkal több odafigyelést,...

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Diszgráfia
Az íráskép jellemzi az embert - mondják a grafológusok. Előfordul azonban, hogy egy sérülés, vagy...

Az Ön gyermeke hol tart?
Furcsa élményem volt a napokban. Levelet hozott a postás, de nem számla volt, nem a bank, nem is...

Titkosírás - Meg tudjátok fejteni?
A titkosírás izgalmas játék. A fantázia birodalmába repít, úgy érezhetjük magunkat mintha...

Ingyenes ajándék olvasásfejlesztő szoftver: Varázsbetű Kakukktojás
Az egyik kedvenc játékom a kakukktojás. Izgalmas, mert - persze a játékszabályoktól függően -...

Varázsbetű a tévében
A Magyar Televízió Családbarát című műsora készített velünk egy riportot, melyben a diszlexiáról, a...

Számolás: a legfontosabbak az erős alapok
Mennyi 8x7? Gyakori, hogy felsős, sőt középiskolás gyerekek erre az egyszerű kérdésre csak hosszas...

Mire emlékszik az iskolából?
Kérem, vegyen velem részt egy kísérletben! A kísérlet célját csak később fedem fel, de annyit előre...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu