Hogy ismerheted fel, ha gyermeked diszlexiás?

A diszlexia - az olvasási zavar - legszembetűnőbb tünetei természetesen elsősorban az olvasás területén nyilvánulnak meg, de bele szoktuk érteni a kórképbe a vele mindig együtt járó írási, helyesírási zavarokat (a diszgráfiát) is. Ez utóbbit akkor említjük külön, ha nem társul hozzá olvasási probléma.

A diszlexián belül viszont az olvasás és az írás zavarának eltérő lehet a mértéke.

Az olvasásban megjelenő tünetek

Az olvasás pontosságának első kritériuma a helyesen kialakult hang-betű kapcsolat. Azaz tudni kell, hogy az egyes beszédhangoknak pontosan melyik betű felel meg. Ha gyermeked gyakorlatlan a látási megkülönböztető képességet igénylő feladatokban, ez bizony nagy kihívást jelenthet.

Hasonlóan néz ki

Vannak betűk, amelyek leírt formája nagyon hasonlít (pl. f-t, h-n). Egyes szerzők az ilyen alapon elkövetett hibát vétőket a diszlexiások külön alcsoportjának tekintik. Különböző vizsgálatok és megfigyelések azonban azt mutatják, hogy ezt a hibát inkább fiatal gyermekek követik el.

Hasonlóan ejtem

Elfordulhat, hogy gyermekedet a betűkhöz tartozó hangok képzési, kiejtési hasonlóságai zavarják meg (pl. f-v, t-n). Ugyanolyan az ajak, a nyelvet is ugyanoda kell tenni, csupán a zönge megléte vagy hiánya jelzi, hogy 'f' vagy 'v' betűt kell olvasni.

A tévesztések különösen gyakoriak és makacsok, ha a hasonlóság mind a betű vizuális alakjára, mind az általa jelölt hang artikulációs mozgásaira is kiterjednek, mint például a 'd'-'p' esetében.

Rövidlátás?

Néha számunkra nincs hasonlóság a tévesztett betűk között, a gyermek számára azonban van. Ha gyermeked például az 'é' betűt keveri az 'ó'-val, akkor rövidlátásra kell gyanakodnod: gyermeked mindkét betűt elmosódott cseresznyének látja.

Amit még nem tanultam

Az is előfordulhat, hogy gyermeked több betű tanítása idején hiányzott, és azért keveri őket, mert ezeket besorolja az "Ez az a betű, amit nem ismerek" kategóriába. Gyakran tapasztalom azt, hogy a betűtanulásban erősen lemaradt és elkeseredett elsősök valamely betű megnevezésekor bármilyen hangot kimondanak, ami éppen eszükbe jut. Ezáltal szeretnének szabadulni a rájuk nehezedő tehertől.

Milyen hibák fordulnak elő?

Ezek a tünetek nem olyan értelemben diszlexia-specifikusak, hogy a diszlexiások mindig elkövetik őket, a normál olvasók pedig nem. Előfordulnak a normál olvasók esetében is, azonban jóval ritkábban, továbbá a hibák arányszáma más. A hibás kombinációkba a diszlexiás belevon értelmetlen vagy a szövegbe nem illő szavakat is, a jól olvasó nem.

Az elővételezés (amikor az olvasó a szóban előforduló különféle betűk közül kettőt azonosít úgy, hogy a szó közepén lévő hasonul a végén lévőhöz pl. csőre helyett csere) és a perszeveráció (a gyermek a fentebb olvasott szó egyik betűjét továbbviszi és téveszti vele az alatta lévő azonos helyen lévő betűt) csak diszlexiásoknál tapasztalható, de náluk is ritkán, ezért nem tekinthetjük a diszlexia specifikus jelének. Ismeretlen, nehéz szövegben, jól olvasó gyermekek ill. felnőttek is elkövetnek megfordításokat (el helyett le).

A hibaszám nagysága eldöntheti, hogy gyermekedet diszlexiásnak diagnosztizáljuk-e.

Lassan jár

Az olvasás tempója igen sok (de nem minden) diszlexiásnál erősen lelassult.

A lassúság oka lehet egy általánosan lelassult pszichomotorium. Ilyenkor a gyermek más cselekvéseket (evés, öltözés) is lassan végez.

A lassú olvasást a rossz olvasási technika is okozhatja, mely az olvasási követelményeknek megfelelni nem tudás ellensúlyozására alakult ki. Ilyenkor a gyermek tudja, hogy hibásan olvas. Szeretné a hibákat elkerülni, s egy-egy szót némán vagy félhangosan többször is elolvas. De az is lehet, hogy még csak szótagolva, ill. szótöredékeket egymáshoz illesztve tud olvasni, az iskolai követelmény viszont már a szóképes olvasás. Úgy próbál ennek megfelelni, hogy először némán elszótagolja a szót, majd hangosan kimondja.

Mindkét esetben nagyon lelassul az olvasás. Nagyon súlyossá lesz gyermeked helyzete, ha ez a tünet félelemmel társul és rögződik. Ezért fontos, hogy időben észre tudd venni a problémát, így hatékony segítséget biztosíthass gyermekednek.

Gyenge szövegértés

A szövegmegértés nem megfelelő szintje is utalhat diszlexiára. A szöveg megértése az átlag olvasónál kölcsönhatásban van az olvasástechnikával. Minél kevesebb a hiba, a szöveg annál érthetőbb, s minél jobb a szövegmegértés, annál könnyebben lehet hibátlanul kikombinálni a következő szavakat, főleg a mondat végét. Diszlexiásoknál megbomlik az összefüggés. Egyesek elég jó olvasástechnika mellett semmit, vagy alig valamit értenek meg a szövegből, mások pedig igen sok hibával eltorzított szöveget is megértenek.

A beszédben megjelenő tünetek

Ahogy arról már írtam, a diszlexia olvasászavart jelent, tehát óvodáskorú gyermekre nem mondható, hogy diszlexiás. Vannak azonban olyan tünetek, amelyek már óvodáskorban jelentkezhetnek. Például a beszéd nem megfelelő fejlődése is előre jelezheti ezt a problémát.

Beszédhibák

A beszéd különböző szinteken maradhat el.

Előfordulhat, hogy az egyes beszédhangokat nehezen különbözteti meg egymástól gyermeked, ugyanazt a hangot használja különböző szavaknál (5 és fél éves kora után is például 'j' hangot használ az 'l' és az 'r' helyett ).

Kicsi a szókincs

A diszlexiás gyermekeknek általában gyenge a szókincsük, azaz beszédükben kevés szót használnak, és sokszor keresgélik a szavakat. Az új szavak megjegyzése is nehéz számukra. A szótalálási nehézségek sok szempontból rontják az iskolai teljesítményeket. A szókincs zavarai az iskolai lecketanulást is nehezítik. Minden új leckében van bizonyos mennyiségű új kifejezés. Ha gyermeked nehezen tanul új szavakat, a lecke lényeges kifejezéseinek elsajátítása legalább három-négyszeresére nyújtja meg a tanulás idejét. A szótalálási zavar miatt pedig a feleléskor nem tudja a megtanult anyagot emlékezetébe idézni. Ebből keserű kudarchelyzet adódik.

Fogalmazd meg!

Mivel a diszlexiások szókincse gyenge, így mondatalkotásuk is szegényes. Mondataik rövidek, egyszerűek. Szigorú szórendet követő nyelveknél (pl. angol) gyakran elvétik ezt az egy megengedett szórendet. A magyar nyelvben többféle szórend lehetséges egy gondolat kifejezésére, ezért általában a nyelvtan által megengedett határok között maradnak. Alárendelő mondatok alkotása még 12 éves kor körül sem sikerül nekik. Ez ismét nehezíti az iskolai tanulást.

A gyenge szövegemlékezet egyenesen adódik a szókincs és a mondatalkotás gyengeségéből. A diszlexiások nehezen tanulnak verseket, és nehezen tanulnak sorrendben elmondandó dolgokat, mint pl. az év hónapjai vagy a szorzótábla.

Írásban megjelenő tünetek

A hibák egy része azonos az olvasással elkövetett hibákkal. Azaz lehetnek betűtévesztések, betűkihagyások, - betoldások, szótagkihagyások, - betoldások.

Hosszú vagy rövid?

Más részük a beszéd tagolásának és ritmusának jelölési problémáiból adódik. Nehézséget jelent számukra a hosszú és rövid hangok megkülönböztetése és jelölése, a szavak különírása, a mondatkezdő nagybetű és a mondatvégi írásjelek használata.

Nem emlékszem...

A verbális memória gyengébb teljesítménye következtében előfordulhat tollbamondásnál a szöveg hiányos leírása, szórendváltoztatás, fogalmazásnál "értelmetlen mondatok" megjelenése. A gyermek a saját maga által fogalmazott mondatra sem emlékszik pontosan, a mondatot a közepén újrafogalmazza s ezáltal valamelyik mondatrész kétszer fordul elő. (pl. János vitéz Tündérországban újra találkozott / Iluskával.(1. megfogalmazás) János vitéz Iluskával újra találkozott/ Tündérországban (2. megfogalmazás), János vitéz Tündérországban újra találkozott Tündérországban. (a végleg leírt mondat)

Magatartásban fellépő tünetek

Egy gyermek magatartására, értelmi és jellemi fejlődésére is hatással van az olvasás területén elszenvedett kudarc. Fokozhatja ezt környezete, az iskola és a szülők értetlensége, ha megfelelő segítség helyett büntetést, gúnyolást kap.

Én nem érek annyit...

A sikertelenség és a laikus próbálkozások kudarcaként kifejlődhet a kisebbrendűségi érzés. Neurotikus megnyilvánulásai kóros érvényesülési vágyban, agresszivitásban vagy depresszív reakciókban jelentkezhetnek. További zavarok, mint például a félelem, fáradékonysági reakciók, fejfájás, túlmozgékonyság is felléphetnek.

Kezdjük az okoknál

A magatartási rendellenességek kiküszöbölése az alapjelenség - az olvasási zavarok - felszámolása nélkül lehetetlen. Fennáll az a veszély, hogy a magatartási zavarok rögzülnek, beépülnek gyermeked személyiségébe, és károsan befolyásolják, sőt kóros fejlődésnek vethetik meg az alapját.

A magatartási zavarok és a pszichoszomatikus panaszok jelentőségét az a tény is hangsúlyozza, hogy az esetek egy része nem is az olvasási nehézség panaszával kerül az orvos, vagy pszichológus elé, hanem a járulékos megnyilvánulások valamelyikével.

Varázsbetű - varázsszer helyett

A diszlexiás gyermek számára több időt, erőt, energiát igényel a lecke elkészítése, megtanulása Ezért különösen fontos, hogy a "plusz" dolgok - pl. az olvasási-, helyesírási- és számolási készség fejlesztése - játékosak legyenek, ne érezze tehernek a képességfejlesztést. Ennek egyik lehetséges módja a Varázsbetűvel való gyakorlás.

Szerencsére a számítógép még a tanulásban sokat csalódott gyermekre is ösztönző hatással van. A Varázsbetű Programcsalád színes képei, dicsérő mondatai újabb és újabb feladatok elvégzésére sarkallják a gyerekeket. Szívesen gyakorolják a szótagok azonosítását a DYSLEX játékkal. Itt csak be kell állítani a gyakorlandó betűpárt, s máris kezdődhet az olvasás és a fejlődés.

Tapasztalataim szerint még az olvasni utáló gyermekek is szívesen játszanak ezzel a programmal, melynek nagy előnye, hogy naplót vezet, jegyzi a feladatra szánt időt, és az esetleges hibák számát. Ez azért jó, mert az idősebb gyermekek is jól motiválhatók ezzel, hiszen mindennap célként lehet kitűzni az előző napi eredmény megjavítását.

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Az ingyenes 4 napos időszak alatt nagyon megtetszett, ezért vásároltam meg. A lányom nem dyslexiás, de fejlődése szempontjából megfelelt és bevált!

Csóka Krisztina, Budapest

Érdekel >>>


Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.

Fülöp Krisztina

Érdekel >>>


Kislányunk számára élvezetessé teszi a tanulást. Most 6 éves, magas az IQ-ja, és "uncsi" az elsős tananyag. Környékünkön nincs lehetőség a speciális oktatásra. Ezzel a programmal szórakozva sajátítja el a magyar nyelvtani szabályokat.

Mária Borbášová, Rimaszombat

Érdekel >>>


Szenzációs játék!!! Alsós tanító vagyok. Sok gyermeknek probléma a diszlexia. Na és a "nem akarok olvasni" is. Ezzel a programmal úgy olvas a gyermek, hogy észre sem veszi. Közben pedig egyre gyakorlottabban siklik szeme a betűkön.

Dvornitzky Tamáné, Tiszaföldvár

Érdekel >>>


Nagyon jó,mert nemcsak tanul vele a gyerek, hanem játszik közben. Így nem valami idióta játékot nézeget az interneten. Szinte észre sem veszi, hogy ez egy komoly feladat, teljesen játéknak fogja fel. Hasznos!

Gyenisné Dezső Viktória, Soponya

Érdekel >>>


Nagyon tetszett a lányomnak, igazán remekül összeállitott feladatok. A jutalomjáték is nagyon jó ötlet. Először gyakoroltuk az olvasást hiszti nélkül otthon. Köszönjük!!!!!

Hegyi Máténé Zsuzsa, Kiskunfélegyháza

Érdekel >>>


Enyhe dyslexiás 8 éves lányom nagy kedvvel oldja meg a feladatokat, inkább nekem kell megszabnom az időkorlátot! Szívesen játssza végig a feladatokat. Nagycsoportos, 6 éves lányom is izgalmasnak tartja a játékokat, hosszan leköti a figyelmét.

Csanaky Balázs, Székesfehérvár

Érdekel >>>


4 napja használjuk a Varázsbetűt, 8 éves gyermekem minden nap játszott vele 30 percet. Tegnap észrevettem hogy kevésbé cseréli fel a betűket olvasás során, és ezt az eredményt ő is örömmel állapította meg. Köszönjük!

Horváthné Weisz Mónika, Mosonmagyaróvár

Érdekel >>>


Logopédusként használom a Varázsbetű Programcsaládot fejlődési diszfázia, megkésett beszédfejlődés és diszlexia terápiák során kiegészítő "játékként". A gyerekek imádják, mert játékként fogják fel. Én csak javasolni tudom használatát, mert ez a program egy igazi "CSODA"! Nagyon sok részképességet fejleszt, játékosan! Módszeresen, jól felépítetten kapcsolódnak egymáshoz a feladatok! Gratulálok a fejlesztőknek nagyon tartalmas munkájukhoz!

Szálas Márta igazságügyi logopédus szakértő, Kiskőrös

Érdekel >>>


Meg vagyok elégedve, a gyerekek nagyon szeretnek játszani a Varázsbetűvel. Kellemes időtöltés és ráadásul játékosan tanulnak is.

Marosné Kirschner Edina, Rozsály

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Miért nőtt a diszlexiás gyermekek száma?
Egyre többször találkozunk ezzel a kifejezéssel: Diszlexia. Vajon mi az oka az olvasási problémák...

Dobozjárás
Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...

Lottó - Szerencsés nyelvtanulás
A nyelvtudás fontos! Tudjuk ezt mindannyian. Ugyanakkor a jó nyelvtudás rengeteg munkát, tanulást...

Fekete Péter - játék a ritmussal
A ritmus a nyelv egyik alapköve. A szavak lüktetése meghatározza a beszédet, a légzést, az írást, az...

Szó bennszakad - A dadogás
A dadogás a beszéd ritmusának a zavara. A gyermek pontosan tudja, mit akar mondani, de a hangok...

Légzésfejlesztő játékok gyerekeknek
A beszéd megakadásának sokszor a légzés ritmustalansága az oka, azaz a gyermek nem tudja beosztani a...

Ez már dadogás?
Talán a dadogás az a beszédhiba, mely leginkább zavarja a gyereket és a szülőt is. Ma az élettani...

Ajándék játék - Arcjáték
Ma egy olyan játékot készítettünk Neked és gyermekednek, melynek segítségével az érzelmek...

Különbségkereső
Mi a különbség a két kép között? A különbségkereső képpárok hatásosan fejlesztik gyermeked olvasási...

Így fejlődik gyermeked beszéde
Az anyanyelv elsajátítása nehéz munka: gyermekednek fel kell ismernie a beszédhangokat, meg kell...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb