Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben?

Mint olyan sokan ebben az országban, én is szoktam időnként az IKEÁ-ban vásárolni. Egyszerre szeretem és utálom, várom a kimondhatatlan nevű praktikus újdonságokat, ugyanakkor riaszt a végtelen labirintus, a tolongó tömeg és a hosszas keresgélés.

Múlt héten ismét itt jártunk, a kislányunk kinőtte a régi szekrényét, így választottunk neki egy újat. Szép is, nagy is, sok fiók is van benne, és pont el is fér, a lányomnak is tetszik, szóval ideális. Két méretes (de előírásosan lapos) dobozban szállítottuk haza.

Persze, előre izgultam, hogy sikerül-e majd összerakni a bútort, de végül nem volt semmi gond, két, két és fél óra alatt végeztem a feladattal. Hiába aggódtam, nem volt más dolgom, mint egyszerűen követni az útmutatóban foglaltakat, megkeresni az alkatrészeket, és a megadott módon, a megadott sorrendben összeilleszteni őket. Végeredményképp a szobában áll egy szekrény, mely egészében véve meglehetősen hasonlít ahhoz, amit az áruházban láttunk. Az elemek szépen összeálltak, nem lötyög, nem zörög, nem kattog, a fiókok a funkciójuk szerint kihúzhatók és betolhatók, és a fal mellé állítva sem tűnik az egész alkotmány ferdének vagy ingatagnak.

Alapvetően elégedettnek kellene lennem, de mégsem vagyok. Valamilyen hiányérzet maradt bennem. Rájöttem, hogy talán a gyerekeink érezhetik magukat így az iskolában.

Túl könnyű

Az IKEÁ-s bútorokat könnyű összerakni, percek alatt összerakok egy széket vagy egy asztalt, és egy komplett szobabútort is pár óra alatt össze tudok állítani. Dolgozom vele, de mégsem mondhatom, hogy azt a bútort én készítettem volna. Attól, hogy összeraktam a bútort, még nem lettem asztalos, nem tanultam belőle semmit.

Milyen gyakran vannak ezzel így gyerekeink is az iskolában: dolgoznak és készítenek valamit, de nem tanulnak belőle semmit, mert előre megadott lépéseket és útmutatókat követnek.

Engedelmességre tanít

Az egyetlen dolog, amit az IKEA szekrény összerakásából megtanulhatunk, az az, hogy érdemes követni az útmutatóban leírt lépéseket, mert ha nem így teszünk, akkor nagy valószínűséggel össze fogjuk keverni a dolgokat, és kezdhetünk mindent az elejéről. Ez az engedetlenek, a renitensek büntetése.

Természetesen jó érzés, ha sikerül összerakni egy bútort, de az öröm nem az alkotásból fakad, hanem abból a képességemből, hogy megértem, és követni tudom a szabályokat: akkor vagyok ügyes, ha mindent úgy csinálok, ahogy az le van írva. Nem kell gondolkodni, nem kell kísérletezni, nem kell méricskélni, csak követni az útmutatót. A lapra szerelt bútorok világában csak egyetlen helyes megoldás létezik.

Egyetlen megoldás

Sokszor vagyunk így az iskolában is. Bár az életben elsősorban az eredmény számít, az iskolában gyakran nem csak ezt, hanem a megoldás módját is értékelik. Hiába lehet egy matematikai egyenletet többféleképp megoldani, a tanár egy bizonyos megoldást, egy meghatározott gondolatmenetet vár el. Irodalomórán, ha mesét kell írni, akkor nem a tartalom számít, hanem a tagolás, a helyesírás, a forma, és hogy kellő számú csodát, mesebeli lényt és varázslatot tartalmazott-e a történet.

Nem kell felfedeznem (újrafelfedeznem) a gravitáció törvényszerűségeit, senki sem kíváncsi rá, hogy ki tudom-e számolni a PI értékét, senkit sem érdekel, hogy felismerem-e a törvényszerűséget az angol kérdések szórendjében. Helyette inkább elmondják, elmagyarázzák, a számba rágják a szabályokat, a törvényeket, a számítási eljárás lépéseit.

Nem kreatív

Az emberek fejében az IKEA kreatív cégként él, akik sok újdonságot találtak ki. És ez igaz is, ha a tervezőkre vagy a cég vezetőire gondolunk.

Azonban engem nem tanít meg rá az IKEA, hogy hogyan legyek kreatív. Én csak követem a bevált formulát: Kiválasztom, kifizetem, hazaviszem, összerakom, használom. Ebben nincs semmi új, semmi izgalmas.

Hasonló az iskola is. Megvannak a bejáratott utak és módszerek, melyek a legtöbb esetben működnek, és csak nagyon ritkán van olyan feladat, ahol szabadon lehet kísérletezni, próbálkozni, gondolkodni.

Járt utat járatlanért...

Félre ne érts, értem én: sok gyerekkel kell foglalkozni, nagyjából tudjuk, honnan hová kell eljutni, és milyen utat kell bejárni, és azt is tudom, hogy a szorzótábla nem kreatív ismeret. Ugyanakkor a gyerekeknek lehetőséget kell adni az önkifejezésre, az önálló kutatásra és feldolgozásra, mert ha nem így teszünk, akkor egyenembereket nevelünk, akik minden problémára ugyanazzal az egyenmegoldással válaszolnak.

Segít vagy gátol?

Természetesen szüléként és tanárként is azt szeretnénk, hogy gyermekeink sikeresek legyenek diákként is és felnőttként is, ezért különböző támogató rendszereket építünk ki a számukra. De vajon hol a határ? Hogyan segíthetjük őket fejlődni ahelyett, hogy egyszerű szabálykövetésre, másolásra tanítanánk őket? Honnantól válik a segítség korláttá?

Félek, nincs egyszerű válasz.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan lehet gyorsabb a leckeírás?
Az otthoni tanulás sok szülő rémálma, mindennapi küzdelem, állandó harc a gyerekkel. Ma olyan...

Az a pokoli házi feladat
Nálatok is áll a bál, ha leckét kell írni?  Neked is könyörögnöd kell gyermekednek minden egyes...

A felnőttkori agysérülések következményei
A beszéd sajnos akkor is károsodhat, amikor már jól elsajátítottuk. Egy hirtelen baleset,...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Csodatévő három nap - Gyere velünk táborozni!
Amikor 2005-ben az első téli Kalandtábor szervezésébe belefogtunk, a legtöbben biztosra vették, hogy...

Játékok a ritmusérzék fejlesztéséhez
Írtam már Neked arról, hogy mennyire fontos a jó ritmusérzék gyermeked olvasási képességének...

Miért nem beszél rendesen?
A beszéd esetében a normális fejlődés meglehetősen széles tartományban mozog, és általában azok is...

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Annak ellenére,hogy ellenzem a számítógép használatát, két gyermekes családanyaként és óvodapedagógusként is kiválónak tartom ezt a képességfejlesztő programcsaládot. A gyermekek játékként élik meg a használatát s eközben észrevétlenül fejlődnek képességeik. Nagyon jónak tartom,hogy a szülőnek lehetősége van a nehézségi fokok beállítására.

Vánkos Rita, Piliscsaba

Érdekel >>>


A programcsalád néhány programját immáron 3 éve használjuk fejlesztői munkánk során. A gyerekek nagyon kedvelik, gyakran kérik a foglalkozásokon. A feladatok sokrétűek, számos fejlesztési területen hatékonyan használhatók. Többek között ezért is bővítjük évről-évre a programok körét. Iskolánkban a 6-14 éves korosztály körében teljes lefedettséggel alkalmazzuk eredményesen.

Káli Erika fejlesztő pedagógus, Alsónémedi, Széchenyi István Általános Iskola

Érdekel >>>


Szemmel láthatóan javított a gyermekem matekeredményén, a tanulási kedvét is javította!!! Örömmel és magától gyakorol !

Váti Csilla, Budapest

Érdekel >>>


Még az 1. szinten vagyunk, de a gyerek szívesen játszik vele. Sőt, még a 6 éves öccse is mindig ideül, és együtt játszanak: a nővére mondja, hová kattintson, a kicsi meg klikkel!

Szakács Mónika, Miskolc

Érdekel >>>


A gyermekeim imádják! Végre nem kell nekik mondanom, maguktól gyakorolnak! Ez remek!! Köszönjük szépen!!

Botos Péterné, Kisköre

Érdekel >>>


Nagyon sokrétű. Változatos és hasznos feladatokkal találkozhattunk a program tesztelése során. Külön örültem a beállítási lehetőségeknek, mivel két különböző korú és képességű gyermekem van, akik élvezettel használták a programot.

Nagy Beáta, Gyula

Érdekel >>>


Nagyon szeretik a gyerekeim, 8, 6 és 4 évesek. Két gépünk van, és állandóan veszekszenek, hogy melyik játszódjon. Én felnőttként is nagyon jól el tudok játszani, nagyon értelmes fejlesztő játéknak találom.

Balázs Izabella, Székelyudvarhely

Érdekel >>>


Lányom nagyon szereti a Varázsbetű programot, és már pár nap alatt is észrevehetően javult az olvasása. További sok sikert!!!!!

Füzi Katalin, Tatabánya

Érdekel >>>


Nagyon hasznos, jól használható anyag. Mint utazó gyógypedagógus, remekül bevált a munkám során. A gyerekek nagyon szeretik.

Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI, Miskolc

Érdekel >>>


Tavaly karácsonykor vásároltuk meg a programcsaládot! Nagyon hasznosnak véljük, sokat segített fiúnk fejlődésében!

Horváthné Nagy Brigitta Szilvia, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Miért nem beszél rendesen?
A beszéd esetében a normális fejlődés meglehetősen széles tartományban mozog, és általában azok is...

A ritmus varázslata
Vajon milyen hatással van a ritmusérzék gyermeked olvasási képességére? Ma a ritmus tanulásban...

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Vigyázat! Áltudomány!
Az utóbbi hetekben az egész világon, elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a...

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Tükörírás: áldás vagy átok?
Időnként előfordul, hogy egy nagycsoportos, kisiskolás gyermek szülei ijedten veszik észre:...

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Bezzeg az én időmben!
Nemrég tanúja voltam, amikor nagymamák felidézték iskolai emlékeiket. Megkérdeztem hát, hogy...

Vaklárma - Két vidám játék otthonra
Mára két kitűnő játékkal készültem, melyekkel gyermeked képességeit fejlesztheted. Ráadásul...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu