Ibafai papnak fapipája van - Hallod, amit mondok?

Végiggondoltad már valaha, hogy milyen hosszú feladatsort kell megoldanunk akkor, amikor egy-egy szót leírunk vagy elolvasunk? Menjünk végig együtt ezen a folyamaton lépésről lépésre!

Vegyünk például egy egyszerű esetet, ami mindenkivel előfordult már: kedves ismerősünk új lakásba költözik, és lediktálja nekünk az új címét: Dobos Pál, Bab utca 7.

Zavaró tényezők

Először is meg kell hallanunk, amit mond. Ez – ideális esetben - ha csak ketten vagyunk egy szobában és ő normál hangerővel beszél, nem jelent gondot. De mindjárt nehezebb a helyzet, ha egy bekapcsolt rádió szól mellettünk és annak a hangja bizonyos mértékig megosztja a hallási figyelmünket. Még zavaróbb egy bekapcsolt televízió készülék, hiszen az már nem csak a hallási, hanem a látási figyelmünket is elvonhatja a beszélőtől. Ilyenkor már akarattal ismerősünkre kell irányítani a figyelmünket.

Szájról olvasás

Az is lehet, hogy egy forgalmas utcán találkozunk, és az utcazajban kell meghallanunk ismerősünk hangját. Szerencsére segít, hogy látjuk az illetőt és a „szájáról is olvashatunk”. Biztos, hogy sokkal jobban rá kell figyelnünk, és tudnunk kell kiválasztani az ő hangját a háttérzajból.

Ismét más a helyzet, ha telefonon hívott fel – vagyis csak a hangját halljuk - és nem segít bennünket a beszéd felfogásában a beszélő látványa.

Ibafai papnak...

Annak, hogy le tudjuk írni az új címet - vagyis hogy Dobos Pál, Bab utca hét – szükséges, de nem elégséges feltétele az, hogy halljuk a teljes hangsort. A szavakban külön-külön is meg kell hallanunk és meg kell tudnunk különböztetni az egyes hangokat.

A „Dobos Pál”-lal nem lehet gondunk, hiszen ismerősünkről van szó. De a „Bab” utca már gondot jelenthet az utcazajban. Meg is kérdezhetjük: Mit mondtál? Pap? Nem értettem jól! (Hiába láttuk a száját, nem segített, mert a „b” és a „p” kimondása ugyanúgy néz ki.) Nem, nem „Pap”, hanem „Bab” – mondja valószínűleg ismerősünk, és hogy segítsen, már hangosabban, kiemelten betűzi is: „Bab”, azaz „b”, „a”, „b”, Bab utca, most már érted? Ha már nemcsak hallottuk, de meg is értettük ismerősünk szavait, jöhet a leírás. De erről majd később.

Játékötletek

Ahhoz, hogy egy kisgyermek megtanuljon írni-olvasni, elengedhetetlenül szükséges, hogy figyelni tudjon az őt körülvevő hangokra. Ha azt tapasztalod, hogy gyermeked nem figyel fel például egy ajtó becsapódására vagy az érkező nagymama boldog üdvözlő hangjára, legelső dolgod az legyen, hogy győződj meg arról, minden rendben van-e a hallásával!

Vedd ki a kosárból!

Tegyél például egy kosárkába gyermeked által jól ismert tárgyakat: egy almát, babát, labdát, ceruzát, fésűt. Játsszátok azt, hogy a háta mögé állva megnevezel egy tárgyat, és neki ki kell azt vennie a kosárkából, és fel kell emelnie. Kezdjétek a játékot normál hangerővel, majd folytassátok egyre halkabban, eljutva egészen a suttogásig. Játsszátok úgy is, hogy először a jobb, majd a bal fülébe súgod a a tárgyak nevét! Figyelj arra, hogy egy-egy sorozatban mindig minden szót egyforma hangerővel mondj!

Bizonyára észrevetted, a tárgyakat úgy válogattam össze, hogy vannak közöttük, amelyeknek neve eltérő hangzású és hosszúságú. De vannak olyanok is, amelyek hasonló hangzásúak (alma, baba, labda). Ezek "meghallására" jobban oda kell figyelni.

Ha Te válogatsz a kosárkába tárgyakat, válassz hasonló módon legalább hármat, de legfeljebb ötöt! Ha a legkisebb problémát tapasztaljátok, fordulj fül-orr-gégész szakorvoshoz, aki elvégzi a szakszerű vizsgálatot!

Hallgatózás

Ha gyermeked hallása rendben van, tanítsuk meg arra, hogy vegye észre maga körül a hangokat, ismerje fel azokat!

A "Hallgatózás" játékot bárhol játszhatjuk, hiszen a környezetünkben mindenhol hangok vesznek körül bennünket. Álljunk meg, csukjuk be a szemünket és hallgatózzunk!

- Mit hallasz? (zaj, beszéd, zene, állathang, mosogatás, stb.)

- Honnan hallod? (közel-távol, fenn, lenn, jobb, bal)

- Milyen hang? (magas, mély, hangos, halk, erős, gyenge)

Találd meg a hangot!

A következő feladatokban már nem elég a hangokra figyelni, hanem ki kell választani egyet közülük. Ilyen feladatokkal készíthetjük elő a szavak hangokra bontásának készségét.

- Találjunk meg egy hangot a többi között: pl. az utcán az autók között a mentő, zenehallgatás közben a zenekarban a hegedű, az állatkerti kiránduláson az oroszlán hangját stb.

Kit hallasz?

Ebben a játékban már nem csak meghallani és megtalálni kell egy hangot, hanem - korábbi hangélmények felidézésével és összekapcsolásával - hozzá is kell tudni rendelni egy konkrét személyhez vagy tárgyhoz.

- Kitalálós: kit, mit hallasz (nagymama, testvér, a szomszéd templom harangja, az ajtócsengő, apa ébresztőórája, a mi kutyánk, a szomszéd kutyája, anya mobilja, stb.)

- Családtagok, jó ismerősök beszédhangjának a felismerése. Úgy lehet őket bevonni a játékba, hogy mikor vendégek érkeznek, az előszobában mondanak néhány üdvözlő szót, Ti pedig gyermekeddel a szobában (vagy csukott szemmel az előszobában) próbáljátok kitalálni, ki jött be.

Jó játékot kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Én azután rendeltem meg a programot, miután letöltöttem, és megnéztem a próbaverziót. Nagyon tetszik. Igényesen elkészített program. Köszönöm a munkájukat!

Kiss Lászlóné Willant Mónika, Egerág

Érdekel >>>


Én vásárlás előtt próbáltam ki a programot. Azért tetszett, mert nagyon jól egymásra épülnek a feladatok. Motiváló hatású, mindenki saját tempójában használhatja. A gyermekeknek értelmes időtöltésükké válhat.

Balaskóné Goldfinger Lívia, Zalaegerszeg

Érdekel >>>


8 éves lányommal teszteltük az új programjukat. Gratulálok hozzá. Végre egy játék, amit a gyermek szívesen használ. Észre sem veszi, hogy közben tanul, gyakorol. Nálunk a figyelemmel vannak problémák, de ezzel a programmal az is fejleszthető, kitartóbb lesz tőle. A jutalomjáték pedig még jobban motiválja. Ki vannak éhezve a mai gyermekek a pozitív megerősítésekre.

Karáthné Horváth Mariann, Celldömölk

Érdekel >>>


8 éves kislányom egyelőre "csak" diszlexia gyanús. Nem tudtam mit is jelent ez, csak annyit, hogy a diszlexiás gyermek cseréli, keveri a betűket. Utánanéztem az interneten és nagyon megijedtem, hogy baj van, mert sok - a diszlexiára jellemző - vonást ismertem fel a lányomon. Olvasás, írás közben majd elalszik, nagyokat ásít, viszont matekból kiváló. Az iskolában már elkezdték vele a heti 1 órányi foglalkozást - ami csak a semminél több -, amíg ki nem derül, hogy tényleg diszlexiás-e. Megnéztem a programot, amellyel "játszanak" és arra gondoltam, bárcsak lenne egy ilyen otthon is. Amikor megrendeltem a CD-t, hihetetlen gyorsan kézhez vehettük, és rendkívül boldog voltam, valamint nagyon örült neki a lányom is, hogy azt a CD-t kapta meg, amellyel az isiben is gyakorolnak. Az elképesztően sok és kiváló gyakorlatokat, játékokat szerencsére a lányom is szereti, szívesen ül le velük foglalkozni, nem úgy mint a többi jónak mondott foglalkoztató CD-kel. Ezt a programcsaládot nem lehet eléggé megköszönni, javasolni fogom minden gyermekes ismerősömnek!

Királyné Posta Anna, Dég

Érdekel >>>


Nagyon hasznos ajándék az alsó tagozatos gyerekeknek! Pedagógusként és szülőként kiváló fejlesztő programnak tartom! Bárcsak minden iskolába eljuthatna legalább egy példány! A gyerekeim naponta játszanak vele és rendkívül élvezik megdönteni saját és testvérük rekordját! A gyerekeim 1. és 2. osztályosak és napi 1 másfél órát képesek vele tölteni!

Csernely Csabáné, Kazincbarcika

Érdekel >>>


Unokám egyedül is képes kezelni a programot, nem kell folyamatosan felügyelni, de a napló segítségével mégis könnyen leellenőrizhetem teljesítményét.

Somogyiné Mogyorósi Angella, Litér

Érdekel >>>


Kiváló oktató program. Nagyon szellemes feladatokkal, konstruktivitást, számoló készséget játékos körülmények között fejleszti. Kedves jutalmak szép képekkel.

Sándor Pintér, Budapest

Érdekel >>>


Iskolánk négy éve vásárolta meg a Varázsbetű Programcsaládot, melyet nagy sikerrel használunk a hátrányos helyzetű tanulók egyéni fejlesztése során. Emellett a tanítási órákat is színesebbé, gazdagabbá teszi a gyermekek és pedagógusok számára. Köszönjük Önöknek!

I. István Király Általános Iskola, Rétközberencs

Érdekel >>>


Nagyon szuper, a lányom nagyon szereti! Rendkívül jól fejleszt! Nagyon köszönöm!

Konrád Hajnalka, Veszprém

Érdekel >>>


Nagyon szeretjük. Kislányom napi rendszerességgel használja, és egyre jobb sikereket ér el az iskolában!

Bede Krisztina, Dunaújváros

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak
Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játék korhatárok nélkül
Ha tanulási problémáról van szó, a legfontosabb a megelőzés. Így van ez a diszkalkuliával is....

Leszámolás!!!
Egyre gyakrabban hallani a diszkalkulia kifejezést. De mit is jelent ez pontosan? Ma arról...

Az úszás és a diszlexia
A mozgás, különösen pedig az úszás, nagyon jó hatással van gyermekedre. De nem csak fizikailag...

Doktor House és a differenciáldiagnózis
Doktor House és az olvasásfejlesztés? Bármilyen meglepő, de a mogorva zseni segíthet gyermeked...

Élvezzétek ki a nyár maradékát! Három egyszerű ötlet!
Még tart a vakáció, még itt a nyár, de már csak alig-alig. Alig több mint két hét, és vége. Mai...

50 beszélgetésindító ötlet, amivel közelebb kerülhetsz gyermekedhez
A nyár nagyon jó lehetőséget ad rá, hogy gyermekeinkkel beszélgessünk. Ugyanakkor sok szülő számol...

6 ötlet, hogy gyermeked megszeresse az olvasást
Gyermeked értelmi képességeinek fejlesztésére a legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer az olvasás....


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu