Hogyan tanulunk beszélni?

A közös együttlétek nem csak arra adnak lehetőséget, hogy megfigyeljük, javítsuk gyermekünk beszédének formai jegyeit (hangképzését, a beszédhangok kiejtését, ritmusát, hangerejét), vagyis azt, hogy mondandóját "hogyan mondja". Még ennél is lényegesebb az, hogy arról is tapasztalatot gyűjtsünk, hogy "mit mond", vagyis hogy a beszédének milyen a tartalma.

Hogyan tanulunk beszélni?

Egyes kutatók szerint a tanulási folyamatban annak a környezetnek van a legfontosabb szerepe, amely a gyermeket körülveszi, amelynek megnyilvánulásait folyamatosan, egyre ügyesebben, egyre pontosabban utánozza.

Mások azt állítják, hogy az ember biológiailag "úgy van programozva", hogy agyának fejlődésével párhuzamosan megtanulja a nyelvet, a környezet csupán beindítja ezt a folyamatot.

A harmadik fő irányvonal szerint a tanulásban egyformán meghatározó szerepe van mind a környezetnek, mind az idegrendszer fejlődésének. A nyelvtanulás képessége velünk született adottság ugyan, de a környezeti hatások során sajátítjuk el nyelv elemeit, tudatosul bennünk a kommunikáció társadalmi szerepe is.

Néma gyereknek...

Mindebből számunkra egy a lényeg: beszélő, mintát adó környezet nélkül nincs beszédtanulás. Ezt a mintát nyújtó környezetet pedig először, sőt az első évben szinte kizárólag a gyermeket gondozó szülők biztosítják. A gyermek fejlődik, miközben a szülő foglalkozik vele, beszél hozzá.

Több vizsgálat is igazolta, mennyire meghatározó szerepe van a beszélgetésnek. Intézetekben nevelt gyerekek esetében, ott, ahol egy gondozónőnek túl sok apróságot kellett ellátnia, vagy egyszerűen "csak némán tette a dolgát", a gyerekek - minta nélkül - elveszítették a velük született késztetésüket a beszédtanulás iránt, így fejlődésükben is visszamaradtak.

Bármennyire sietnünk kell, vagy fáradtak is vagyunk, ne sajnáljuk hát az időt a kedves, szeretetteljes beszélgetésre!

A kezdet

Minden kisbabának először saját nyelve van. Ebben egy-egy hang, egy hangkapcsolat akár egy mondatot is jelenthet. A család lesi az első "igazi" szót. Az elsőt hamar követik a többiek. A baba beszél! Ez a beszéd még nem alkot összefüggő, értelmes egészet. Mondanivalóját csak az érti meg, aki maga is részese az adott szituációnak, amelyben elhangzik, illetve jól ismeri a gyermeket. Ideális esetben a környezet látható örömmel figyeli, dicséri, tanítja a kicsit, aki egyre több szót ismer, használ, és egyre pontosabban fejezi ki magát.

Iskolára érett?

Repülnek az évek, gyermekünk lassan iskolába készül. Vajon éretté vált-e erre?

Ennek eldöntéséhez a szakemberek beszédének tartalmát is górcső alá veszik, és általában a szókincs nagyságával, összetételével, a mondatszerkezettel, illetve a fogalmazás, szövegalkotás, szövegértés milyenségével, fejlettségi fokával jellemzik.

Amit a szülő is észrevehet

Ha az alábbiak közül több is jellemző gyermekére, nagy a valószínűsége, hogy időben érkező segítség nélkül gondjai lesznek az iskolában:

    • szókészlete - mind az aktív, mind a passzív szókincse - szűk, vagyis jól észlelhetően korlátozott azoknak a szavaknak a száma, amelyeket megért és használ.
    • a szófajok közül szinte csak igéket és főneveket használ, jelzők, határozók, névmások alig fordulnak elő beszédében
    • egy bizonyos dolgot mindig ugyanúgy nevez meg, nem használ rokon értelmű szavakat
    • jellemző a tő illetve egyszerű bővített mondatok túlsúlya. (Kérek vizet - mondja, pedig egy udvarias, körülírt kérési forma annak elfogadását is segíti - Nagymama, megengeded, hogy kinyissam az ásványvizet? Nagyon szomjas lettem ebben a melegben!)
    • ha mégis használ összetett mondatot, szinte kizárólag mellérendelőt "és" kötőszóval. (Tegnap sétáltunk és úszni is voltunk). - szinte mindig kijelentő módban beszél
    • nehezebben érti meg a hozzá intézett kérdést, illetve ő maga is ritkábban és pontatlanul kérdez.
    • beszédében egyhangúság figyelhető meg (például mindenre azt mondja: jó volt, de nem használja, hogy tetszett, nagyon élveztem, finomra sikerült stb.)

Mit tehetünk?

A legfontosabb a beszélgetés. Próbáljanak minél többet beszélgetni! Teremtsen változatos beszélgetési helyzeteket, olvassanak, hallgassanak meséket, verseket. És ha a leírtak közül több problémát is észlelt, mindenképpen forduljon szakemberhez!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Legfrissebb bejegyzések

Depressziós-e diszlexiás gyermeked?
A diszlexiás gyerekek gyakran érzik magukat kirekesztettnek, megalázottnak,sokszor rosszkedvűek és...

Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában
Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője
A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

Unokáimnak rendeltem, nagyon meg vagyok elégedve a programmal. Nagyon élvezi Gergő. Őt éves. Mindjárt az első alkalommal nagy örömet okoztak neki a dicséretek. Szívesen játszik a programmal.

Bertók Istvánné, Vác

Érdekel >>>


Nagyon jó. Könnyen kezelhető, élvezetes a gyermek számára a vele való foglalkozás.

Kutas Pál, Tardona

Érdekel >>>


Logopédusként először intézményemnek rendeltem meg a programcsomagot, melyet minden órámon használok, a gyerekek nagyon szeretik. Azt hiszem, egyértelműen kifejezi a véleményemet a programról az a tény, hogy most otthoni használatra is megvásároltam a saját gyermekeimnek.

Frank Sándorné, Budapest

Érdekel >>>


8 éves kislányom egyelőre "csak" diszlexia gyanús. Nem tudtam mit is jelent ez, csak annyit, hogy a diszlexiás gyermek cseréli, keveri a betűket. Utánanéztem az interneten és nagyon megijedtem, hogy baj van, mert sok - a diszlexiára jellemző - vonást ismertem fel a lányomon. Olvasás, írás közben majd elalszik, nagyokat ásít, viszont matekból kiváló. Az iskolában már elkezdték vele a heti 1 órányi foglalkozást - ami csak a semminél több -, amíg ki nem derül, hogy tényleg diszlexiás-e. Megnéztem a programot, amellyel "játszanak" és arra gondoltam, bárcsak lenne egy ilyen otthon is. Amikor megrendeltem a CD-t, hihetetlen gyorsan kézhez vehettük, és rendkívül boldog voltam, valamint nagyon örült neki a lányom is, hogy azt a CD-t kapta meg, amellyel az isiben is gyakorolnak. Az elképesztően sok és kiváló gyakorlatokat, játékokat szerencsére a lányom is szereti, szívesen ül le velük foglalkozni, nem úgy mint a többi jónak mondott foglalkoztató CD-kel. Ezt a programcsaládot nem lehet eléggé megköszönni, javasolni fogom minden gyermekes ismerősömnek!

Királyné Posta Anna, Dég

Érdekel >>>


Meg vagyok elégedve vele. Tetszik a kisfiamnak és szívesen játszik vele, nem is jut eszébe, hogy közben rengeteget tanul.

Gyimesi Edina, Budapest

Érdekel >>>


Örülök, hogy rátaláltam az oldalukra, az unokáim nagyon szeretik a programokat. A feladatok közé beiktatott játék ötlete zseniális.

Kocsor Attiláné, Debrecen

Érdekel >>>


Valamennyi Varázsbetű programról írom, hogy nagyon elégedettek vagyunk! Kisfiam is, és én is örülünk, hogy rátaláltunk.

Nagy Judit, Vaszar

Érdekel >>>


Kellemesen "csalódtam" :) Gyermekem nagy örömmel használja, alig várja, hogy további érdekes feladatokat oldhasson meg, és tanulhasson! Szívesen ajánlom mindenkinek!

Fodorné Gubik Eszter, Szentkirályszabadja

Érdekel >>>


Nagyon hasznos ez a játék, jó munkát végeztek. Gyermekeink szeretik, és látjuk, hogy megérte megvenni.

Tuboly Róbert, Budapest

Érdekel >>>


Fejlesztő pedagógusként 20 éve használom a Varázsbetű különböző verzióit. Nagyon hasznosnak találom ma is, jobb anyagot összegyűjtve ma sem találok. A Varázsbetű rengeteg munkát spórol meg nekem, nélküle magamnak kellene hasonló feladatokat kitalálnom a gyerekek fejlesztéséhez.

Kozma Márta, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hogyan dicsérd gyermeked?
Gyermekünk nevelése során a dicséret az egyik leghatásosabb eszköz. De vajon hogy kell jól dicsérni?...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Rész és egész - Ajándék játék
A tanulás során nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen felismerni a rész és az egész...

Hogyan lehet élvezetesebb az esti meseolvasás?
Minden gyermek szereti a meséket és szükségük is van rá. Gyermekünk odabújik hozzánk, csend van,...

8 ötlet a rossz bizonyítvány ellen
Mit teszel, amikor gyermeked rossz jegyet hoz haza, vagy ha a bizonyítványban szerepel egy vagy több...

Szép beszéd - Jó olvasás
A sikeres olvasástanulás egyik legfontosabb alapfeltétele az ép beszéd és a jó beszédmegértés. A...

Miért vagy ilyen hülye?
Mi, szülők gyakran szeretnénk változtatni gyermekünk viselkedésén. Úgy látjuk, hogy fegyelmezetlen,...

Okos lennél, vagy gazdag?
Igen, ha lehet, akkor egyszerre mind a kettő, okos is, ÉS gazdag is. Sőt, ha lehet kérni, akkor jó...

Hogy segíthetsz gyermekednek teste megismerésében?
Az írási és olvasási problémák javításának egyik leghatékonyabb módja a mozgásfejlesztés. Ma olyan...

Játékötletek az írás fejlesztésére - Letölthető játékkal
A felnőtt nő szerepére készülve a lányok több olyan tevékenységet végeznek, mely a finommozgásokat...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu