|
|||||||||||||||||||||
Ez már dadogás?
A gyermekkor a mesék világa. Már ebben a korban is nagy figyelmet kell szentelni a lelki fejlődésnek. Hiszen a társadalomba való beilleszkedés első állomása az óvoda, ahol különböző elvárásoknak kell megfelelnie gyermekednek. Ez sajnos nem megy zökkenőmentesen, s benne is kialakulhat a szorongás. A dadogás és a szorongás pedig szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Miért akad meg gyermeked beszéd közben?Az óvodába lépéskor - 3 éves kor körül - nagyot ugrik a gyermekek beszédfejlődése. Napról napra új szavakat, kifejezéseket tanulnak. A 2-3 szavas mondatokat egyre hosszabb mondatok váltják fel. Gyermeked igyekszik minél pontosabban kifejezni kívánságait, kéréseit, elmondani érzéseit. Ehhez egyre könnyebben találja meg a megfelelő szavakat. Ahhoz, hogy ez ilyen nagyszerűen sikerüljön neki, sok mindent egyeztetnie kell. Meg kell találnia a megfelelő szavakat, helyesen ragozva mondatba illeszteni ezeket, jól kiejteni, hogy a környezete is megértse, mit is akar mondani valójában. Figyelnie kell a gondolatai rendezésére, hiszen követhetetlenné válik, ha össze-vissza rakosgatja a mondatokat. Természetesen mindent szeretne gyorsan elmesélni. (Biztosan tapasztaltad már, hogy gyermeked szinte levegőt sem vesz, csak sorolja-sorolja, mi minden is történt vele aznap az óvodában.) Nem várok!Ebben az életkorban jellemző, hogy a gyermek lehetőleg azonnal, késedelem nélkül szeretné új élményeit és felfedezéseit megosztani másokkal. Ehhez azonban még ügyetlenek, fejletlenek azok az izmai, amelyek a beszéd kivitelezéséért felelősek. Ráadásul akármilyen gyorsan gyarapodik is a szókincse, mégsem mindig találja meg a mondanivalójához megfelelő szavakat. Ezért fordul elő, hogy egy-egy szót addig ismételget, míg a másik eszébe nem jut. Az ilyen típusú "dadogás" élettani dadogás. Azaz ebben az életkorban gyakran fordul elő. A logopédiai terápia ebben az esetben elsősorban a szülőnek szóló tanácsadásból áll. Szerencsés esetben óvodáskor végére a megakadások megszűnnek. Mi a teendő?Hogyan viselkedjen megakadások esetén? Döntő a család pozitív magatartása. Fontos, hogy legyen időd gyermekedre. Ha beszél Hozzád, akkor teljes figyelmeddel fordulj felé, hallgasd végig türelmesen. Hagyj neki elég időt a mondanivalója átgondolására. Előfordul, hogy gyermeked valamit mondani akar, de éppen abban a pillanatban nincs időd végighallgatni őt? Ez - sajnos - szinte már természetes mai rohanó világunkban. Ilyenkor mondd meg neki, mikor fogsz csak rá figyelni. Például: "Elintézem ezt az átutalást, aztán megbeszélhetjük, amit szeretnél." Teremts kellemes légkört, nézz végig gyermekedre. Még akkor se nézz félre, ha akadozik, vagy szünetet tart. Mindig fordulj felé, legyen köztetek bizalmas légkör. Így jelezheted gyermekednek, hogy milyen fontos neked. Hogyan beszélj gyermekeddel?Elsődleges a jó beszédpélda mutatása. Azaz gyermekeddel lehetőleg lassan, nyugodtan, helyes hangsúlyozással beszélj. Próbálj meg egyszerű, rövid mondatokat használni, ne magyarázd túl a dolgokat. Fogadd el a hibás beszédet, ne javítsd gyermeke beszédmódját. Hagyd őt, ne ismételgesd megakadásait. Próbálj igazi beszélgetést kialakítani. Ne csak kérdezgesd gyermeked, mert akkor kihallgatás jellege lesz az egésznek. Te is meséld el saját élményeidet gyermekednek. Ettől még bizalmasabbá válik a légkör. Beszélj-e gyermekeddel a megakadásokról?Az élettani dadogás időszakában (nagyjából óvodás korban) gyermeked a beszéd tartalmára figyel, nem veszi észre saját beszédmódját. Ezért nem is kell vele erről beszélni addig, amíg zavartalanul mesél, s nem zavarják saját megakadásai. Ha a szomszédok, barátok, vagy az idegenek nem hozzák szóba a megakadásokat, vagy akár saját maga nem kérdez ezzel kapcsolatban, ne bolygasd a témát. Ha gyermeked szándékosan elkezd figyelni a beszédére, az bizonytalanabbá teheti őt, hiszen azon fog fáradozni, hogy folyamatosabban beszéljen. Ennek következtében aztán egyre többet fog megakadni. Csak ha ő is akarjaAkkor van értelme a "dadogásról" beszélni, ha gyermeked saját maga kérdéseket tesz fel ezzel kapcsolatban, ha megakadásai miatt kinevetik, vagy kicsúfolják. Ha magától hozza szóba saját beszédproblémáit gyermeke, s emiatt haragos, ingerült, s beszédét rossznak ítéli, nem szabad hitegetni. Nem szabad a gondot a szőnyeg alá söpörni. Beszélni kell vele a problémákról, és szükség esetén tanácsadásra menni. Tudatosítsd gyermekedben, hogy a beszédkészség csak egy az adottságok közül, s mindenkinek, így neki is vannak nagyon jó, átlagos és gyengébb adottságai. Hívd fel a figyelmét arra, hogy milyen jó tulajdonságokkal rendelkezik, miben ügyes. Jobb, ha ezekre figyel, mint a hibáira. Hogyan segíthet a Varázsbetű?Az élettani megakadások egyik okozója, hogy gyermeked nem tudja kellő gyorsasággal előhívni belső "lexikonából" a mondanivalójához szükséges szavakat. Valószínű, hogy a Te gyermeked is rengeteg szót ismer. A passzív szókincs, azaz azok a szavak, melyeket ismerünk, megértünk, de nem használunk mindennapi beszédünkben, azonban nem azonos az aktív szókinccsel, amit bizonyos helyzetekben használni is tudunk. Ezen segít a Varázsbetű Képnézegető játéka. A hatalmas képmennyiséget szabályozható sebességgel sorakoztatja egymás után a program, ezzel aktiválja gyermeked szókincsét. Ha elidőznétek egy-egy képnél - azt is megtehetitek: válasszátok a "kézi váltás" gombot a Beállításokban. S hogy mennyire sikerült "aktivizálni" gyermeked szókincsét? A Programcsalád Keresztrejtvény című játékával azonnal ellenőrizheted. A képernyő bal oldalán lévő képek nevét kell beírni a jobb oldalon lévő hálóba - óvodások esetében szükség van egy nagyobb testvér vagy valamelyik szülő segítségére. Ha sikerült megfejteni valamennyi kép nevét, megfejtésül egy új szó a jutalom. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||