A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?

Sajnos ma már egyre ritkábban hallunk szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet, és ez nem csak a gyerekekre, hanem a felnőttekre is jellemző. Nyelvezetünk olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet.

A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben. A szavak az SMS-ek és csevegőprogramok következményeiként rövidülnek, csonkítottan jelennek meg az írásban és egyre inkább az élőbeszédben is.

SMS kódok

Az sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt, időt és energiát spórolva meg. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések.

Fura szavak

Egy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából:

h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, asszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz.

A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el.

Az \'X\' helyettesíti a \'ksz\' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A \'C\' helyettesíti az \'sz\'-eket: köc - kösz, lecek - leszek.

Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás összhangja

A jó írási és olvasási képesség kialakulásához alapvető a jó beszédkészség megléte. Gyermeked beszéde akkor fejlődik kiegyensúlyozottan, ha stabil családi és társas kapcsolatok, szervezett, differenciált környezet veszi körül.

Szövegértési gondok

A pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. Ez magában hordozza annak a veszélyét, hogy a gyerekek nem értik meg a tanárt.

A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen másfajta nyelvhasználatot tanulnak meg, mint a középosztálybeli vagy a jobb módú gyerekek.

A szűk nyelvi kódokat használó gyerekek szegényes szóhasználattal rendelkeznek, mondataik rövidek, egyszerűek, sokszor befejezetlenek. Beszédükben, fogalmazásaikban sok a jelentéssel nem bíró kötőszó (így, aztán, és, mert), helyettesítő szó (izé). Jelzőket és határozószókat mereven és korlátozottan használnak. Összekeverednek az érvelések a következtetésekkel. Érzelmeik kifejezése is csorbul, a beszélt nyelv személytelen lesz. Az ilyen nyelvet használó gyermek elszigetelődhet, és ezért a környezetét hibáztatja.

A formális nyelvhasználattal beszélő tanárok pontos nyelvtani rendben, szabályos mondatalkotással fogalmazzák meg gondolataikat. Használják mind az alá-, mind a mellérendelő mondatszerkesztéseket. Viszonyszavak vannak a logikai kapcsolatokban, időbeli-, térbeli folyamatosság jellemzi a közlést. A jelzők, határozószók helyesen megválasztottak, változatosak.

Érted? Nem érted!

A kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyermek csak akkor érti meg tanárt, ha "lefordítják" neki, amit mond. Ha idegenül hat számára a nyelvhasználat, elutasítja azt. Ebből mechanikus tanulás - magolás - következik, a betanult szöveget azonban a gyerek a következő órára már elfelejti, és a lényegét nem érti.

Kis létszámú osztályok

A mai gazdasági helyzetben újra osztályösszevonásokról hallunk, megszűntetik a csoportbontásokat, hogy pedagógusbéreket takarítsanak meg. Pedig a szűk nyelvi kódokat használó, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet eredményes. A nagy létszámú osztályban való tanításnak lassan meg kellene szűnnie, és egyéniesített, minden személyre odafigyelő bánásmódot kellene alkalmazni.

Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek megnemértő környezetben nevelkedik, akkor védekezni fog az oktatással szemben, ellenáll a tanár munkájának. A megértés csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segítségével érhető el.

Beszéd és gondolkodás

A beszéd és gondolkodás harmonikusan működik együtt. A beszéd során gondolatainkat öntjük szavakba, a gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg. Óvodásoknál (és felnőtteknél stresszhelyzetben)gyakran megfigyelhető, hogy magukban beszélnek, így erősítik a gondolatot ténnyé.

Az olvasás jelentősége

Gyermeked beszédének és értelmi képességeinek fejlődésében meghatározó pont az olvasás elsajátítása. Az olvasás természetesen nem pusztán a betűk felismerését és összeolvasását jelenti, hanem a leírt szöveg értelmezését is.

Az írott szöveget jóval nehezebb megérteni, mint a beszédet. Az élő beszéd megértését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyozások, a beszélő reagálhat a hallgató kérdéseire, arckifejezésére, hangulatára. Az olvasás során ezek a mankók nem állnak rendelkezésre. Ez a folyamat egy sajátságos gondolkodási műveletet követel meg a gyermekedtől.

Az önálló olvasás magas értelmi szintet követel, és további szellemi fejlődéshez vezet. Olvasáskor gyermeked megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét.

Az írott beszéd művészet

Az írás még az olvasásnál is magasabb szintű gondolkodási művelet. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör, szisztematikusan felépített. Gyermeked fogalmazásainál eleinte az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag és formailag is felépítettebbé válik.

Segítsünk gyermekeinknek, neveljük őket olvasóvá!

Gyermeked értelmi képességei, gondolkodása sokat fejlődhet, ha rendszeresen olvas. Ehhez természetesen arra van szükség, hogy az olvasás ne legyen számára kudarcélmény. Ha van idő, és gyermeked a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, ha nem gyötrelem, hanem kellemes élmény lesz számára, hogy már ő is el tud olvasni egy kedves kis mesét, akkor nagy lépést tettél az olvasóvá nevelésben.

Szerettesd meg gyermekeddel a könyveket, és légy nagyon türelmes az olvasás, írás elsajátításának időszakában. Bíztass őt, és semmiképpen se erőltesd az olvasást! Az olvasás megutaltatásához vezető egyenes út, ha sírásig gyakoroltatod az olvasást!

Már az olvasástanulás kezdetétől hangsúlyozd, hogy az olvasás a szöveg tartalma miatt fontos. így nagyobb esély van rá, hogy gyermeked majd valóban érdeklődve olvas. Legyen az olvasás szép élmények megszerzésének eszköze, ne technikai gyötrelem!

Kudarcmentesen a Varázsbetűvel

A Varázsbetű Programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. A Varázsbetűt használó gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és ne kínlódás!

A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyerekek önbizalma erősödik, visszanyerik tanulási kedvüket, érdeklődővé válnak a betűk, szavak, mondatok világa iránt, akár annak ellenére is, hogy az olvasás eddig csak kudarcélményt jelentett számukra.

A játékba ágyazott tanulás nagyon fontos, ha gyermeked elveszítette olvasási kedvét, eredményessége hamar érezhető az iskolai feladatok teljesítésekor.

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Szókereső - Letölthető játék hétvégére
Mára három különböző nehézségi szintű szókereső játékot készítettünk gyermekednek, melyeket...

Szókereső és vakvezető - Játékok otthonra
Mára két játékkal is készültem, melyekkel gyermeked tanulási és olvasási képességét fejlesztheted....

Figyelj rám!
Mobiltelefonos, parabolaantennás világunkban mindenki tudja, hogyha a jelet sugározó adó, és a...

Hogyan kezeli gyermeked a problémás helyzeteket?
Biztos Veled is gyakran megesik, hogy hiába teszel meg mindent gyermeked zökkenőmentes...

Ajándék játék: Szótagkereső
A mai napra is egy játékos feladattal készültünk, melynek segítségével gyermeked írási és olvasási...

Hogyan legyél jó szülő?
Szülőnek lenni életünk egyik legfontosabb, legnagyobb erőkifejtést és bevonódást kívánó szerepe....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
Lehet, hogy a Te gyermekednek is van valamilyen rejtett képessége, azonban a tehetség nem tör...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Még ismerkedünk a CD-vel, de pár használat után már látok eredményt kislányom olvasási készségén.

Molnárné Szegedi Zsanett, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a program. Szülőként és gyógypedagógusként is hasznosítani szeretném. A kezelőfelület egyszerű, könnyen elboldogul vele egy kisiskolás is. Nagyra értékelem, hogy a program naplózza az eredményeket, és hogy a nehézségi szintet választani lehet. Bár a nagyobbik fiam még csak pár napja iskolás, de néhány hónap múlva már hatékonyan tudjuk használni itthon az olvasás fejlesztésére.

Dobosné Hegedűs Annamária, Karcag

Érdekel >>>


Szemmel láthatóan javított a gyermekem matekeredményén, a tanulási kedvét is javította!!! Örömmel és magától gyakorol !

Váti Csilla, Budapest

Érdekel >>>


Középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekemmel használjuk a programot, ami nagyban megkönnyíti a felkészítését. Sokat tanul belőle!

Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Mindegyik játékos feladat nagyon szuper. Szívesen játszik vele a gyerek, észre sem veszi, hogy éppen tanul, "fejlesztődik". A feladatok változatosak, kedvesek és a végén a női hang igazán bájos.

Láng Krisztina, Budapest

Érdekel >>>


Korrekt hozzáállásukat köszönöm. Ismerőseimnek is ajánlottam már a programokat.

Garai Mária, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon örültem, hogy megtaláltam a Varázsbetűt! A gyermekem szívesen használja a programot, és javul!

Danka Barbara, Győr

Érdekel >>>


Csak ajánlani tudom! Játszva tanul a gyerek, számára is öröm, és nem veszi olyan megterhelőnek!

Magyar-Almási Ildikó, Nyírábrány

Érdekel >>>


Kisfiam most volt első osztályos, és sajnos az olvasás nagyon nehezen ment neki. A tanító néni kötelező nyári gyakorlást írt elő nekünk. Kisfiamnak nagyon tetszik a Varázsbetű, élvezettel használja a program játékait, így nem nyűg a gyakorlás. Szereti a jutalomfeladatokat, az önbizalmának is jót tesz. A nővére kitűnő tanuló, de ő is szívesen játszik a nehezebb játékokkal. Köszönjük szépen, nekünk nagy segítség!

Milánné Lackner Melinda, Oroszlány

Érdekel >>>


A gyerkőc azonnal megszerette, nagy kedvvel ül le gyakorolni és rengeteg sikerélménye van.

Szabó-Bobák Anita, Kengyel

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mire jó három fazék?
Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...

Játékötletek a hadarás kezeléséhez
A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...

10 módszer, mellyel gyermeked tanulásra ösztönözheted
A Te gyermeked is unja az iskolát, és mélyen a képességei alatt teljesít? Pedig a továbbtanuláshoz...

Gépezzen? Vagy ne gépezzen?
A gyerekek életében egyre fontosabb szerepet játszik a számítógép. Az egyik leginkább kedvelt...

Miért kudarc olyan sok gyerek számára az általános iskolai nyelvtanulás? És mit tehetünk ellene?
A szülők véleménye és a felmérések egyaránt igazolják: Magyarországon az általános iskolai...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Három ok, miért jó, ha gyermeked gyurmázik…
A gyurma az egyik legegyszerűbb játék, számtalan különféle formában létezik. Van olcsó és drága, de...

Játékötletek vakációra
Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány...

Hogyan táltosodott meg a bukdácsoló Sanyi egyik napról a másikra?
A nyolcadikos Sanyi soha nem volt jó tanuló. Nem szeretett tanulni, nem figyelt oda az órákon, ...

Az én jókívánságom
Amikor gyermekünknek iskolát választunk, valamennyien igyekszünk erősebb, jobb iskolába juttatni őt....


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb