Gyermeked fizeti meg a diszlexia árát

Sokkal több gyermek küzd diszlexiával, mint gondolnánk. A szakértők szerint az általános iskolás gyerekek körülbelül 10-12%-a küzd a diszlexia valamely formájával. Sajnos a problémát csak egy részüknél ismerik fel, a többiek némán szenvednek.

Nem képességeiknek megfelelően

A diszlexia súlyosan befolyásolja a gyerekek tanulási képességét. A diagnosztizálatlan diszlexiások egyik csoportjába tartozó gyerekek jó képességeiknek, kötelességtudatuknak vagy éppen a kiemelkedő családi támogatásnak köszönhetően jelentős energiabefektetéssel kompenzálják, és rejtik el a hiányosságaikat. A többieket tanáraik lustának, fegyelmezetlennek, rendbontónak, vagy egyszerűen tanulásra képtelennek tartják. Bármelyik csoportba is tartoznak, igaz rájuk, hogy hatékony szakértői támogatás nélkül nem tudnak képességeiknek megfelelően teljesíteni.

Nem csak olvasás

A diszlexiásokkal foglalkozó szakemberek jól tudják, hogy a diszlexia nem csupán az olvasás hatékonyságát befolyásolja, hanem a tanulási képességek más területeit is. A tünetek megjelenhetnek – és legtöbbször meg is jelennek - a szövegértés, az írás, a számolás, az emlékezet vagy a nyelvtanulás területén. A diszlexia egyszerűen nehézzé teszi a tanulást és az iskolát. Mindennap, mindenféleképp.

Az MIT egy 2016-os tanulmánya segít megérteni, hogy a diszlexia, melyet általában egyszerűen olvasási nehézségnek tartunk, hogyan okozhat gátlásokat a tanulási képesség más területein. A kutatók kimutatták, hogy az emberi agynak az a területe, mely az új információk elsajátításáért felel, a diszlexiások esetében kisebb méretű. MRI felvételek segítségével bebizonyították, hogy az olvasási problémával küzdő emberek az arcok és tárgyak felismerésében – tehát az olvasástól teljesen független feladatokban - is az átlagnál rosszabbul teljesítettek.

A kutatók szerint a diszlexiát csak azért kötjük az olvasás terén jelentkező problémákhoz, mert az írott szöveg feldolgozása különösen összetett folyamat, melynek ez a képességzavar több részterületét is befolyásolja. Éppen ezért a hatás itt sokkal erősebben jelentkezik, így könnyebb észrevenni. De valójában az olvasás gyengesége csak az általános információfeldolgozási eltérés legfeltűnőbb jele.

Minél hamarabb!

Az iskolai követelmények teljesítése szempontjából nagyon fontos a problémák korai felismerése, így a gyermek hozzájuthat a szükséges fejlesztéshez és olyan kedvezményekhez, mint például az írásbeli számonkérés alóli felmentés, vagy a dolgozatok során biztosított extra idő.

De nem „csak” ezért fontos a korai felismerés. Sajnos komoly veszély fenyegeti a rejtett diszlexiával küzdő gyerekeket. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a diszlexiások, akik nem részesülnek fejlesztésben, általában negatív önképet alakítanak ki magukról. Ezek a gyerekek az iskolában töltött idő nagy részében a kudarcot jelentő feladatokat ismételgetik mechanikusan, ezért „butának”, csökkent értékűnek érzik magukat. Folyton azzal szembesülnek, hogy a számukra nehézséget jelentő feladatokat osztálytársaik könnyedén teljesítik, és ezért szoronganak, és megalázottnak érzik magukat.

Megéri rossznak lenni

Sokszor szembesülünk azzal, hogy a diszlexiás gyermek, miután megtapasztalja, hogy hatalmas erőfeszítés árán is csak gyenge vagy legfeljebb átlagos eredményt ér el, inkább megpróbál kibújni a tanulás alól. Sokkal csábítóbb lustának és „vagány rossz gyereknek” lenni, mint butának, gyenge képességűnek vagy nehézfejűnek.

Pedig a tanulási problémáknak semmi közük a gondolkodás képességéhez! Éppen ellenkezőleg!

A diszlexiások gyakran különlegesen jó gondolkodók. Ha kilépünk az iskola falain kívülre, akkor nem kell sokáig keresgélnünk, hogy tehetséges és sikeres diszlexiásokat találjunk olyan eltérő területeken, mint a tudomány, a politika, az üzleti élet, a jog vagy a művészet. Gyakori, hogy a szakmai sikereket iskolai kudarcokról szóló történetek kísérik. Meglepő módon még a legtehetségesebb, legelismertebb diszlexiások közül is sokan számolnak be arról, hogy a gyermekkorukban olyan mély lelki sebeket szereztek, melyeket a felnőttkori sikerek sem tudtak kitörölni. Arról is sokan beszélnek közülük, hogy felszabadító és életüket átalakító élmény volt, amikor megtudták, hogy tanulási problémáik oka a diszlexia volt.

Vedd észre!

A diszlexia tüneteinek felismerése a tanár és a szülő közös felelőssége. Ehhez természetesen tisztában kell lenniük a tünetekkel. A diszlexiások általában lassan, küszködve olvasnak, de előfordul olyan eset is, mikor a gyermek elfogadhatóan olvas, ugyanakkor a szöveg tartalmára nem, vagy csak töredékesen emlékszik. A diszlexiások írása gyakran kusza, a külalak rendezetlen. A szövegben meglepően sok a helyesírási hiba, egyes betűk hiányoznak, máskor szükségtelen betűk kerülnek a szövegbe, vagy a betűk sorrendje keveredik össze. Gyakori, hogy a szöveg helytelenül van tagolva, a gyermek nem érzi a szóhatárokat, több szót, vagy akár egy egész mondatot is egyben ír le, vagy épp ellenkezőleg: egy szót is több részre tördel. Ugyanakkor gyakran a diszlexiás diák az, aki leggyorsabban megérti a tanár gondolatmenetét, és már töredékes információkból képes kitalálni a feladat megoldását. Közös munka esetén jellemző, hogy az övé a legkreatívabb ötlet, és vita esetén ügyesen képviseli álláspontját.

A számlát gyermeked állja!

Ahogy Frederick Douglass írta, "könnyebb erős, magabiztos gyermeket nevelni, mint meggyógyítani a megtört felnőtteket". A diszlexia esetében is igaz ez. Minél előbb avatkozunk be, és kezdünk segíteni a diszlexiás gyermeknek, annál kisebb az az ár, amit meg kell fizetnie, annál kevésbé sérül, és annál kevésbé veszít magabiztosságából és önbizalmából.

A fejlesztéshez vezető úton az első lépés a diszlexia megértése. Szülőként túl kell tennünk magunkat azon a téves elképzelésen, hogy a diszlexia szellemi fogyatékosság, szégyen, amit titkolni kell. Csak így leszünk képesek szembenézni a problémával.

Gyermekeinknek sokkal jobb esélyeik vannak képességeik és tehetségük kibontakoztatására, ha hisznek magukban. Éppen ezért mindent meg kell tennünk a rejtett diszlexia felismeréséért, hogy gyermekeink ne sérüljenek feleslegesen.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Unokáimnak rendeltem, nagyon meg vagyok elégedve a programmal. Nagyon élvezi Gergő. Őt éves. Mindjárt az első alkalommal nagy örömet okoztak neki a dicséretek. Szívesen játszik a programmal.

Bertók Istvánné, Vác

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a program. Szülőként és gyógypedagógusként is hasznosítani szeretném. A kezelőfelület egyszerű, könnyen elboldogul vele egy kisiskolás is. Nagyra értékelem, hogy a program naplózza az eredményeket, és hogy a nehézségi szintet választani lehet. Bár a nagyobbik fiam még csak pár napja iskolás, de néhány hónap múlva már hatékonyan tudjuk használni itthon az olvasás fejlesztésére.

Dobosné Hegedűs Annamária, Karcag

Érdekel >>>


Nagyon jó a program, a gyerek élvezi használni, egyáltalán nem nyűg neki, és örül amikor dicséri a program!!! Köszönöm, hogy léteznek!!!!!

Borsos Zoltánné, Apátfalva

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen!

Szurdiné Barkai Anita, Győr

Érdekel >>>


Az unokámnak segítek fejleszteni a képességeit. Ezeknek az okos, ügyes programoknak a segítségével be tudjuk hozni az iskolai lemaradását a többi gyerektől. Az itt kapott dicserő szavak inspirálják a minden napi gyakorláshoz. Köszönöm!

Reményi Sylvia, Székesfehérvár

Érdekel >>>


Nagyon szuper. Kislányom észre sem veszi, hogy tanulunk, azt hiszi, hogy játszunk. Köszönöm! Izabell

Komárominé Varga Izabella, Magyarkeszi

Érdekel >>>


Nagyon ötletes, vicces és önbizalomjavító. A kisfiamnak nagyon bevált, egyszóval szuper!

RátiAnikó, Jászladány

Érdekel >>>


Csak ajánlani tudom mindenkinek, mert nem csak a program nagyon jó, hanem a Varázsbetűsök emberi hozzáállása is mintaszerű.

Sótiné Laczkó Gabriella, kóka

Érdekel >>>


Az integráltan nevelt SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudjuk használni a Varázsbetű programot.

Dr. Molnár István EGYMI Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Hajdúböszörmény

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hat ötlet, hogy gyermeked megszeresse az olvasást
Gyermeked értelmi képességeinek fejlesztésére a legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer az olvasás....

5 tény a diszlexiáról, amit mindenképp tudni kell
Öt tény az olvasási zavarokról, melyet minden szülőnek tudnia kell, akinek a gyermeke olvasni tanul....

Tömegkommunikációs eszközök - Segítenek, vagy ártanak?
Te is meg szoktál lepődni, mikor azt veszed észre, hogy gyermeked legalább úgy, vagy talán még...

Okos lennél, vagy gazdag?
Igen, ha lehet, akkor egyszerre mind a kettő, okos is, ÉS gazdag is. Sőt, ha lehet kérni, akkor jó...

Mosolyogj!
A 101. légideszant hadosztály katonái lassan haladtak az iraki Najaf városka főutcáján az ország...

Az a pokoli házi feladat
Nálatok is áll a bál, ha leckét kell írni?  Neked is könyörögnöd kell gyermekednek minden egyes...

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Mikor érdemes gyermekednek nyelvet tanulnia?
A nyelvtudásra ma már mindenkinek szüksége van. De mikor érdemes nyelvet tanulni? Kezdjük minél...

Hol tart gyermeked írásfejlődése?
Furcsa élményem volt a napokban. Levelet hozott a postás, de nem számla volt, nem a bank, nem is...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb