Mikor írt utoljára kézzel?

Egy előadást hallgattam a múltkor. Az előadó fontos és érdekes dolgokról beszélt. Laptop nem volt nálam, ezért füzetet és tollat vettem elő, hogy jegyzetelni kezdjek. Bevallom, az első pillanatban nagyon különös érzés kerített hatalmába, úgy éreztem, hogy valahogy furcsán áll a kezemben a toll, nem akarja követni a gondolataimat.

Nem használok kézírást

Hamar rájöttem, mi a baj. Mikor jobban belegondoltam, rájöttem, hogy több, mint egy éve írtam utoljára kézzel. A mindennapokban tollat csak az aláíráshoz használok, minden mást számítógéppel írok. Számítógépbe jegyzetelek, számítógéppel írom a leveleimet, számítógéppel írok cikkeket, sőt, még rajzaimat is számítógéppel készítem.

Elszomorodtam, hiszen szerettem a kézírást. A betű formálása, alakítása, a leírt szöveg karaktere kifejezte a személyiségem, és szerettem magát a mozgást, a lendületet, amit az írás követel.

Aztán a kezem, az ujjaim hamar visszataláltak a régi ritmusba, és pár perc után már ugyanúgy szántották a papírt, mint annak idején.

És Ön?

Ön mikor írt utoljára kézzel levelet? Vagy netán csak egy képes levelezőlapot?

Lassan már csak akkor veszünk a kezünkbe íróeszközt, ha valamilyen iratot alá kell írnunk.

Vagy már akkor sem?

Hiszen már megszületett az elektronikus aláírás is!

Miért fontos?

Miért fontos az írás, hisz ott a számítógép!? A szakemberek a 80-as években, a számítógépek felgyorsult ütemű térhódításával, az írás szerepének változását, a kézírás korábbi jelentőségének elvesztését sugallták. Így az írástanulással, az írás képességének vizsgálatával foglalkozó kutatások is alulmaradtak az olvasás vizsgálatával szemben.

Milyen érdekes, hogy épp az olvasáskutatások során vált nyilvánvalóvá e két terület elválaszthatatlan összetartozása, az írástanulás folyamatának feltárása. Az írás tanulására szellemileg és fizikailag is meg kell érni!

Írásbeli érettség

Az írás képességének kialakulásában az élettani tényezőknek óriási szerepük van. Hiába erőltetnénk az írástanulást, ha:

- gyermekünk még nem képes a hallott szavakat felépítő hangok elválasztására

- keze még nem képes az írásmozdulatok kivitelezésére.

A gyermeki kéz az életkor előrehaladtával - a csontrendszer és az idegrendszer fejlődésével, na meg a gyakorlásokkal - egyre pontosabb mozdulatokra képes. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek öt és hétéves koruk között "érnek meg" az írásra.

Fejlődik

Az iskoláskor előtti író-rajzoló mozgás fejlődésében Ön is megfigyelheti a következő szakaszokat:

Amikor csemeténk először vesz író-rajzoló eszközt a kezébe, azt élvezi, hogy nyomot hagy a papíron. (Veszélyes kor! Ezt az örömöt anya rúzsával a fehér falra húzogatva is megszerezheti magának! És természetesen minden eszközzel, ami bármin nyomot hagy! ) A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a ceruzanyom dominál a vonalvezetés fölött - vagyis még semmit nem akar ábrázolni.

Kitalálom, mit rajzoltam

Később már a vonalvezetés is kezd szerepet kapni. A kialakított alakzat még nem ismerhető fel, de a gyermek már megnevezi, mit rajzolt, vagy velünk együtt próbálja kitalálni, mit ábrázolnak a kesze-kusza vonalak. Szaknyelven: ebben a szakaszban a képzelet irányítja az értelmezést.

A következő szinten az ábrázolt tárgy kezd felismerhető lenni, a vonalvezetés is ügyesebb, biztosabb. Megjelenik az úgynevezett kváziírás, amikor a gyermek már betűutánzásokat is próbál kialakítani.

A fejlődési szakasz végére lányunk-fiunk már egyértelműen megnevezi, mi az, amit lerajzolt. Ezzel együtt a felismerhetőség is eljut a tárgy megfelelő ábrázolásához. Az íráskészség néhány betűnek emlékezetből való leírásában (esetleg felismerésében), néha egy-egy szó leírásában nyilvánul meg.

Két év is lehet a különbség

A kutatók megállapították, hogy ez a fejlődési folyamat csak hétéves korban fejeződik be. Iskolába lépő gyerekek között plusz-mínusz két év különbség is lehet az írásmozgás-koordináció tekintetében! (Viszont ha ennél nagyobb eltérést tapasztal, minél előbb forduljon megfelelő szakemberhez!)

Türelem!

Tudomásul kell vennünk, hogy az írómozgás irányításának képessége életkorfüggő, 7 éves korban alakul ki minden ép gyermeknél. Ki kell várni az érési folyamat befejeződését. Legyen tehát Ön is türelmes! Sok szülő éppen a siettetéssel veszi el - az amúgy örömmel firkálgató, rajzolgató - gyermeke kedvét a rajzolástól, vagy akár még attól is, hogy bármiféle író-rajzoló eszközt a kezébe vegyen!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

A kislányom 10 perc játék után kérte, hogy vegyük meg, annyira élvezte a kis sikereit. Bevallom, volt olyan feladat, ami engem is elgondolkodtatott, így mindketten jónak és hasznosnak találjuk ezt a játékos tanulást. Hálás köszönet érte!

Bozi Józsefné, Sárvár

Érdekel >>>


Ragyogónak tartom a programcsomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.

Dorcsinecz Jánosné

Érdekel >>>


Gyermekeim nem diszlexiások, mégis megvásároltam a Varázsbetű programcsaládot. Ezek a feladatok nagyon hasznosak (nem úgy, mint egy lövöldözős játék), a gép előtt ülve játéknak tűnnek, és mégis fejleszti a szókincset, a helyesírást, stb. A sokfajta feladat miatt pedig nem válik unalmassá.

Szemenyei Gyöngyi, Orosháza

Érdekel >>>


Különösen a program egyszerű kezelhetősége ragadta meg figyelmemet. A gyerekek is könnyen eligazodhatnak benne.

Kovácsné Pásztor Gabriella, Miskolc

Érdekel >>>


Nagyon jónak tartom. Hallássérült kislányommal használom, mind a matematika, mind a nyelvtani gyakorló részét.

Salamonné Árvai Gabriella, Budapest

Érdekel >>>


A gyakorlás eredménye már négy nap után meglátszik. A sikerélményt könnyen meg lehet szerezni. Pár nap múlva a kisfiam magabiztosan, kevés nehézséggel olvasott az órán.

Virághné Hegedűs Julianna, Szolnok

Érdekel >>>


Nagyon jo tapasztalaim vannak az egesz Varazsbetu programcsaladrol. A gyerekeim nagyon szeretik, versengnek, hogy melyik jatsszon. Nagyon halas vagyok ezekert az oktato programokert, nagyon nagy segitseg a tanulasban is.

Both Edit, Románia, Tekerőpatak

Érdekel >>>


Szerintem nagyon szuper, nagyon érdekes feladatok vannak benne. Hasznos lesz a gyermekem számára.

Ungváriné Dudás Hajnalka, Cegléd

Érdekel >>>


Már mostanáig is sokat tanultunk vele. Érezhető az előrelépés, elégedettek vagyunk a Varázsbetűvel.

Biró Ágnes, Gödöllő

Érdekel >>>


6 és 8 éves kisfiaim az első pillanattól nagyon kedvelik a programokat. Az ajánlott napi 20 percet többszörösen túllépik, naponta többször is bekapcsolják és örömmel játszanak vele. Nagyszerű megoldásokkal van tele!

Kolár Norbertné, Árpád utca

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Betűlabirintus
Az olvasni tanuló és olvasási problémával küzdő gyerekek legtöbbször a ‘b’, ‘d’, és ‘p’ betűket...

Összetett szavak - kártyajáték
Ingyenesen letölthető játék, mely nem csak szórakoztató, de gyermeked szókincsét, és olvasási...

Hogyan tanulunk beszélni?
A beszéd nem csak a kommunikáció, hanem a gondolkodás és a tanulás eszköze is. Ha gyermeke beszéde...

Hogyan dicsérd gyermeked?
Gyermekünk nevelése során a dicséret az egyik leghatásosabb eszköz. De vajon hogy kell jól dicsérni?...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Rész és egész - Ajándék játék
A tanulás során nagyon fontos, hogy a gyermek képes legyen felismerni a rész és az egész...

Hogyan lehet élvezetesebb az esti meseolvasás?
Minden gyermek szereti a meséket és szükségük is van rá. Gyermekünk odabújik hozzánk, csend van,...

8 ötlet a rossz bizonyítvány ellen
Mit teszel, amikor gyermeked rossz jegyet hoz haza, vagy ha a bizonyítványban szerepel egy vagy több...

Szép beszéd - Jó olvasás
A sikeres olvasástanulás egyik legfontosabb alapfeltétele az ép beszéd és a jó beszédmegértés. A...

Miért vagy ilyen hülye?
Mi, szülők gyakran szeretnénk változtatni gyermekünk viselkedésén. Úgy látjuk, hogy fegyelmezetlen,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu